Gotlandsrundan 2014

Starten skedde i Lärbro på norra Gotland. 43 fordon kände sig manade att delta i Gotlands veteranbilklubbs rally. Två tvåhjulingar, resten blandade bilar. Åke Ottosson skulle haft rallyts äldsta bil, Colibri 1910, om den varit kry (se Classic Motor nr 7/2014, ute nu). Efter åtgärdade av oljeläckage vägrade Colibrin starta kvällen innan rallyt. Åke fick ta en A-Ford istället.

Jan Alamo satsade på en 98:a, en Hinden från 1939, med X-skyltar, Hälsingland alltså.

Ja, från Lärbro gick rutten mot Kappelshamn, svängde innan mot Bläse och så Gotland ring för en kontroll.

Vidare längs Stenkusten mot Fleringe och så småningom Fårösund och Bunge flygfält. Där var det lunch, och duggregn när de deltagarna kom ut efter matpausen. Lergravs raukar passerades innan målet i Barläst i Lärbro nåddes i något mer än duggregn.

Efter genomgång visade sig Jan Alamo, Hinden, var skickligast då han vann på 42 poäng. Tvåan Rickard Elgán, Ford Zephyr, hade samma poäng men var sämre i utslagsfrågan. Trea blev Peter Korsell i Peugeot 204 Break på 40 poäng. Sedan följde ett koppel deltagare på 38 poäng där eder utsände på Vespa Cosa var sämst på att gissa antalet godisbilar i en burk och därmed blev sjua…

Thomas Sjölund

Gotlandsrundan 2014
Lars Åke Holmgrens ovanliga Willys Jeep 1962, bakom Mata Gahne, Saab 95, 1961.
Gotlandsrundan 2014
En bemannad kontroll låg på Gotland Ring, öns racerbana. Hans Wärve i M-B 280 S, 1970.
Gotlandsrundan 2014
Ett gäng A-Fordar, sex stycken, deltog i Gotlandsrundan.
Gotlandsrundan 2014
Bengt och Dagny Brolin i Messerschmitt från 1956.
Gotlandsrundan 2014
Jan Alamo innan start, på Hinden 98 cc 1939. Jan tog hem slutsegern!
Gotlandsrundan 2014
Lars Nobell, Gammelgarn, i T-Ford.
Gotlandsrundan 2014
Bengt och Lotta Hultgren körde Peugeot 403 cab.
Gotlandsrundan 2014
Torsten Ottosson, Porsche 356 cab, före Rickard Elgán i Ford Zephyr 6, 1963. Den senare blev tvåa i rallyt.
Gotlandsrundan 2014
Bertil Jakobsson i DKW 1957 jagas av Stig Gardelin i Saab 93, 1958.
Gotlandsrundan 2014
Plymouth!
Gotlandsrundan 2014
A-Ford mot målet vid Barläst i Lärbro.
Gotlandsrundan 2014
GVBK:s brandbil av fabrikat Dodge.
Gotlandsrundan 2014
Sture Lundin i T-Ford nummer 2, från 1924.
Gotlandsrundan 2014
Blöt chefredaktör efter 18,5 mil på Vespa Cosa.
Rulla till toppen