Som avslutning på den anrika modellserien kommer nu tre ”tack och farväl” modeller vilka ska tillverkas i begränsad upplaga under året: Heritage, Adventure och Autobiography (bilden ovan).
De blir de sista ”riktiga” Land Roverbilarna som tillverkas i England, men företagsledningen håller fortfarande dörren öppen för en fortsatt produktion av Defender utomlands.
Nu försvinner inte Land Rover helt, utan man kommer fortfarande att tillverka de lite mer lyxiga modellerna som Discovery och Freelander och givetvis även Range Rover.
Några årtal i Land Rovers historia
1947 Land Rover får klartecken från företagsledningen
1948 Premiärvisning på Amsterdam Motor Show den 30 april
1948 Station Wagon presenteras
1949 Brittiska Armén får sin första uppsättning av Land Rover
1950 Frihjulet ersätts av urkopplingsbar fyrhjulsdrift
1953 Modellprogrammet breddas med en variant med längre hjulbas
1957 Dieselmotor finns som alternativ
1958 Series II presenteras
1959 Den 250 000:e Land Rovern tillverkas
1961 Series IIA presenteras, ny 2,25-liters dieselmotor
1966 Den 500 000:e Land Rovern tillverkas
1967 Rover som tillverkar Land Rover blir en del av Leyland
1968 Strålkastarna flyttas från grillen till framskärmarna
1970 Rekordår med 56 663 tillverkade Land Rover
1971 Series III presenteras. Den 750 000:e Land Rovern tillverkas
1975 Land Rover skiljs från Rover och blir en del av Land Rover Leyland Group
1976 Den miljonte Land Rovern tillverkas
1978 Land Rover Limited bildas som en del av British Leyland
1979 V8 finns som tillval
1980 Rover lägger ner sin bilrpoduktion i Solihull och endast Land Rover tillverkas där i fortsättningen.
1983 One Ten presenteras. På den har bladfjädringen ersatts med skruvfjädrar
1984 Ninety presenteras
1986 Land Rover ingår I Rover Group
1988 Rover Group köps av British Aerospace
1989 Den mer civiliserade Land Rover Discovery presenteras
1990 Basmodellerna döps om till Defender 90, 110 och 130 med ny 2,5-liters turbodiesel presenteras
1992 Land Rover North America grundas. En specialserie om 500 Defender 110 med 3,9 liters V8 tillverkas
1993 Land Rover North America följer upp förra årets succé med en Defender 110 med tygtak
1994 Rover Group tas över av BMW
2000 BMW delar upp Rover Group och säljer Land Rover till Ford
2007 En rejäl teknisk uppgradering med exempelvis sexväxlad låda och 2,4.liters dieselmotor. Land Rover nummer 4 000 000 tillverkas
2008 Indiska Tata Motors köper Land Rover av Ford
2012 Ny 2,2-liters dieselmotor
2013 LXV Special Edition tillverkas för att fira Land Rovers 65:e år
2015 Heritage, Adventure och Autobiography blir de tre sista modellserierna innan Defender läggs ner i december 2015