Första ”ETT-bilen” till Volvos museum

Pensionär. Efter 140 000 mil på vägarna hamnar den första superlånga timmerbilen på Volvos museum. Foto: Skogsindustrierna

Första ”ETT-bilen” till Volvos museum

Publicerad

Nu går Sveriges längsta timmerlastbil i pension. Första exemplaret av den 30 meter långa ETT-bilen hamnar på Volvos museum.

Det var under 2009 som den mäktiga långtradaren "ETT-bilen" fick dispens för att rulla på vägarna i Norrbotten. Timmerbilen ingick i forskningsprojektet "En Trave Till – ETT" vars syfte var att fastställa risker och fördelar med att använda längre och tyngre timmerbilar än de maximalt tillåtna 25-metersekipagen. Med en total längd på 30 meter och en lastkapacitet som uppgick till 66 ton väckte den gigantiska bilen uppmärksamhet på flera sätt.

Genom att köra med en trave till i lasten har bränslebesparingen i runda tal blivit 150 000 liter, vilket motsvarar 450 ton koldioxid. Timmerbilen, en Volvo FH16 med 660 hästkrafter under huven, har trafikerat virkesterminalerna Överkalix och Munksund i Piteå med timmer för SCA. Varje dag har bilen kört den 17 mil långa sträckan fyra gånger.

Enligt Roland Johansson på Johanssons Åkeri som kört bilen har den hela tiden gått bra. Den har bara krävt vanlig service. Egentligen är det synd att den ska till museet, anser Roland Johansson om bilen som kört cirka 35 varv runt jorden och transporterat drygt 270 000 ton timmer.

Men nu, efter drygt 140 000 mil har dock timmerbilen, som är av 2008 års modell, gjort det den ska på vägarna. Slutdestinationen blir Volvos Museum i Göteborg.

ETT-projektet är dock inte avslutat. Den ETT-bil som nu får pension har ersatts av en ny och kraftigare ETT-bil. Även den är en Volvo och har en tillåten bruttovikt på 90 ton. 

ETT-projektet är ett samarbete mellan ett trettiotal aktörer däribland Skogforsk, Trafikverket, Transportstyrelsen, Volvo Lastvagnar, Parator, Skogsindustrierna, Holmen, SCA, Stora Enso, Sveaskog, Södra Skogsägarna, Sveriges Åkeriföretag, BergsFegen, VBG med flera.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Stänkskydd för mopedister

7 kommentarer

Jim Lundberg: Japp - flapp sade det! Såg nog lite skojigt ut när en knutte kommer åkande med en "öronstrut" på vänster sida av hjälmen. :P

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

  • Classic Motor 2019-12

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842