GN Sport: Snickarglädje från Dikanäs

GN Sport: Snickarglädje från Dikanäs

Publicerad

Ulf Jakobsson sliter inte med sin unika GN Sport i onödan. De senaste 40 åren har den bara körts för egen maskin en gång.

Bilen köptes i början av 1960-talet av Ulf Jakobssons farfar Erik och sedan dess har den varit i familjens ägo. Den tidiga historien om denna GN Sport är dock lite diffus.

-Farfar köpte den av Gunnar Nylander, som byggde bilen i Dikanäs i södra Lappland.

Gunnar Nylander arbetade bland annat som skolvaktmästare men på fritiden höll han på med allehanda kluriga byggen, båtar, snövesslor och så den här bilen som han döpte till GN Sport efter sina egna initialer.

-Vi tror att han byggde bilen mellan åren 1947 och 1953, och var i övre tonåren när han påbörjade bygget.

Ramen är ett hembygge av järn som försetts med fjädring fram och bak. Karossen har en trästomme som klätts med masonit vilken sänkts in i stommen och sedan spacklats. De minimala dörrarna har försetts med handtag och lås från skåpsluckor, rattekrarna verkar komma från en stor ventil medan själva rattkransen är handbockad. Bilen är helt enkelt byggd av det som fanns till hands och det är troligen därför det sitter en udda motor i bakdelen, en luftkyld 350cc motorcykelmotor från 1924 tillverkad av belgiska F.N.

Bakaxel är delad och högra delen är kopplad till motorn via en motorcykelkedja. Problemet med luftkylningen har Gunnar försökt lösa på flera sätt. Dels genom extra luftutsläpp i bakdelen och dels genom att bygga en fläkt framför motorn.

-Det sitter en generator som ska förse fläkten med ström, men den har vi inte fått igång. Vi vet inte ens om den fungerar.

Gas och broms sköts med pedaler och det finns även spår efter en handdriven "kick". Möjligen blev utväxlingen för dålig så den är inte inkopplad.

-Nej, man måste springa igång den. Den har bara körts för egen maskin en gång de senaste åren och det var 2009. Vi plockade fram den, kopplade på en bensindunk – tanken är sedan länge borta – och till vår förvåning smattrade den igång.

-Körställningen, med knäna nästan i axelhöjd, och det faktum att motorn snabbt blir riktigt het, har troligen räddat bilen från att köras sönder, säger Ulf och tillägger:

-Man kan undra hur han fick idén att bygge en egen bil och var han hämtade inspiration till designen. Bak påminner den om en 1930-talare medan framdelen är mer 1940-tal. Fast man kan inte annat än beundra hans hantverksskicklighet och klurighet.

De extremt låga dörrarna  har en generös öppningsvinkel.

De extremt låga dörrarna har en generös öppningsvinkel.

De smäckra fälgarna inbjuder inte till någon djärv kurvtagning. Toppfarten lär vara runt 40 kilometer i timmen.

De smäckra fälgarna inbjuder inte till någon djärv kurvtagning. Toppfarten lär vara runt 40 kilometer i timmen.

I början av 1960-talet köpte Ulf Jacobssons farfar bilen av byggherren Gunnar Nylander.

I början av 1960-talet köpte Ulf Jacobssons farfar bilen av byggherren Gunnar Nylander.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken olja i Volvo B16?

39 kommentarer

Hasse B: Intressant och viktig diskussion, detta.:) Mycket att ta in men med viss egen vana som Skitig Diversemek :D vågar jag fylla på lite ströinfo också: Jag hade en gång en Datsun med L18-motor deras...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07