Andervang segertippad

På onsdag startar Sveriges största rally för hstoriska bilar. Omkring 110 ekipage kör i fullfartsklassen och närmare 20 av dem har en ärlig chans att ta hem totalsegern.

Startfältet är seedat av rallygurun Berndt Carlsson och hans uppfattning om vem som vinner KAK Midnattssolrallyt 2015 är klar.

– Stig Andervang är tävlingens snabbaste förare. Som jag ser det kan ingen i startfältet köra ifrån honom, och han har dessutom en nybyggd Ford Escort i år. Håller bilen och om han inte gör några misstag kommer han att vinna.

Som tvåa ser Berndt Tobias Johansson som bytt plats med pappa Erik ”Eken”.

– Ekens Audi quattro är snabb och den kommer att gå ännu snabbare med Tobias bakom ratten. Som trea tror jag på Arne Bäckström, också han i quattro.

– Men Arne Bäckström har själv sagt att han tänker vinna, han har bara inte bestämt sig med hur mycket, säger Lars Jonsson, KAK Midnattssolsrallyt.

Det finns en rad skickliga Volvoförare som också är med i leken, och de hamnar på platserna fyra och nedåt, enligt Berndt.

– Dagsformen kommet att avgöra vilken av Volvoförarna som är snabbast.

I starfältet finns även ett par välmeriterade engelsmän, Paul Griffiths i sin egen Ford Escort och Jason Pritchard som ska köra pappalediga Martin Hagmans Escort.

– Engelsmännen får det svårt i Midnattssolsrallyt. De är inte vana att köra onotat och våra grusvägar har en annan karaktär. Omställningen blir för stor för dem.

– Efter att ha pratat i telefon med Jason Pritchard vill jag säga emot Berndt. Hittar Jason det svenska tempot med 15″-hjulen har vi en vinnarkandidat, kontrar Lars.

Mats Jonsson är en riktigt skicklig förare och kommer att köra samma Porsche 924 Gts Rallye som 2014.

– Bilen är bra, men jag tror att det är en ganska svårkörd bil.

En udda bil i sammanhanget är Göran Jonassons Vauxhall Chevette HSR.

– Stor motor i liten bil och en riktig motorman bakom ratten. Det kommer att gå fort och så är det härligt att våga satsa på en ovanlig modell.

KAK Midnattssolsrallyt körs den 24-27 juni med tre dagsetapper som har Västerås som utgångspunkt. Rallyt har en totallängd på cirka 1 110 km, varav cirka 175 km specialsträckor.

 

 

Rulla till toppen