Augustisvängen på Gotland

Den anspråkslösa körningen arrangeras av Gotlands veteranbilklubb och MCHK Gotland. Sammanlagt nästan 40 fordon mötte upp i ett sagolikt sensommarväder. Efter starten sökte sig deltagarna ut mot östra kusten vid Anga innan man på småvägar letade sig fram till fornstugan i Norrlanda. På museigården gömde sig tio stycken frågor som för en fastlänning i princip var omöjliga att svara på. Gotländska ord och termer för flera hundra år gamla bruksföermål…
Efter ett långt kalasande på medhavda matsäckar och sedvanligt däckssparkande vändes norrut och sedan tillbaka. Fyra stycken hade lyckats få nio rätt och prisades vederbörligt.De som fortfarande var åksugna kunde så ta Dalhemståget till Roma och tillbaka.

Augustisvängen på Gotland
Starten gick vid järnvägsmuseet i Dalhem. Nu går tågen ända till Roma!
Augustisvängen på Gotland
Indian Super Scout 750, 1930, ännu i familjen Norrbys ägo.
Augustisvängen på Gotland
Svängens äldsta, T-Ford lastbil från 1924, fick starta först.
Augustisvängen på Gotland
Bengt Lundgren i Ford Falcon 1960, Ivar Larsson i Opel Rekord och Lars-Åke Holmberg i Volvo 144S.
Augustisvängen på Gotland
Kolla noga! Bengt Brolin använder körriktningsvisaren…
Augustisvängen på Gotland
Chevrolet 1926, Renault Juvaquatre och VW vid lunchpausen i Norrlanda.
Augustisvängen på Gotland
Ford Coupé 1935, Peter Blomqvist, Visby.
Augustisvängen på Gotland
Kjell-Ingvar Kristiansson, Edsel Ranger 1959.
Augustisvängen på Gotland
Berth Hansson, Tingstäde, i Chrysler Windsor 1946.
Augustisvängen på Gotland
Chevrolet Master 1933.
Augustisvängen på Gotland
Blått och gult.
Rulla till toppen