Raketrallyt 2016 - Bildextra

Raketrallyt 2016 - Bildextra

Publicerad

Så har vi kört moped och motorcykel i dagarna två. En lyckad tillställning med glada entusiaster på fantastiska tvåhjulingar. Dessutom fick vi besök av långväga gäster som kört moped i nära 80 mil för att delta.

Det har varit en lyckad helg i 2-hjulsnostalgins tecken. På fredagen anlände två regnblöta, men glada mopedister, Mats Andersson och Jussi Majros, som kört från Köping och Karlstad för att delta i Raketrallyt. En fantastisk bedrift. Tomas Klein körde servicebil som back-up ifall olyckan skulle drabba någon av mopederna.

Lördagen så hade vi tipsrunda på moped och motorcykel. Vädret kunde inte ha varit bättre, inte heller stämning bland mopedsiter och motorcyklister. Tre frågestopp, ett med fikapaus och ett på Raketbasen för att titta på Nymans och MCB-produkter.

Under söndagens banrally på Pengfors Motorstadion kom tyvärr regnet innan andra heat, men har man roligt så spelar det ingen större roll. Tävlingen går ut på att köra två heat åt vardera håll med minsta tidsdifferens. Vinnaren lyckades ändå med praktstycket att få en 1/10 sekund tidsskillnad.

Josefine Andersson

 

 

Jussi Majros och Mats Andersson hade kört långt, närmare 80 mil (!) för att delta i Raketrallyt

Bullens, om det börjar kurra i kistan.

Frågestopp 1 och deltagare anlände i jämn ström

Flodvåg, risk för överflödning?

Finns många småbyar och grusvägar i Vännäs. Här är vi på väg mot Orrböle

Framme vid Raketbasen för frågestopp och Crescentförkovring

Säkerhetsanordning för växelpedal

En kopp kaffe värmer nästan lika bra som en kram. Kompisarna Hasse Wiberg och Jussi Majros

Tomas Klein (till vänster) visade stolt upp sin t-shirt i samhället där Svenssons Motor var generalagent för Puch.

Glada miner på mopedrally

Motorcyklister på väg hem efter mat och prisutdelning.

Söndag på Pengfors motorbana, här en start i lugnare tempo.

Regnet öste ner när heat två startade. Nu är det allvar

Prispall. Den ödmjuke segraren på Raketrallyt motorbana, Bosse Lang. Tvåa till vänster på pallen Kalle Sundlöf och trea Mats Andersson till höger.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredag på Mopedernas Woodstock 2019

4 kommentarer

Jim Lundberg: Nä - jag bara tryckte tillbaka den. Det sade bara klick . Det var vajert, liksom.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842