Nostalgi: Den lilla storfavoriten

Nostalgi: Den lilla storfavoriten

Publicerad

NV 11 med DKWs världsberömda 125cc motor blev en storsäljare. Hur många av er har en egen i garaget?

1952-års versioner 11 B och 11 C  hade båda teleskopgaffel och swingsadel och var rödlackerade. De var lika till utseende, men 11C var besiktad för en person, utan hastighetsmätare och pakethållare. Dessutom hade den en ringa tankrymd på 5 liter trots att C-modellen hade samma tankutförande som B vilken rymde 9,5 l. C-modellen tankrymd hade helt enkelt minskats från insidan för att inte störa utseendet med en pyttetank. NV 11 C hade också 2-lagers bakdäck medan B-modllen hade 4-lager.

Josefine Andersson

 

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Renault 16 klådde Volvo 142

9 kommentarer

gunnar: Vi hade en R16 1966 och hade inga problem med rost under de år vi ägde den. Däremot gick drivknutarna, tror att damaskerna förbättrades till senare årsmodeller. En mycket trevlig och lättkörd bil.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10