Nostalgi: Thunderbolt
Publicerad 2017-10-14 06:00
En 35 år gammal toppnyhet för bilägare!
Thunderbolt Tändningsförstärkare passade alla 2-4-6 och 8-cylindriga fordon. Förstärkaren monterades direkt i fördelardosans centrumhål och skulle eliminierad driftsstörningar samt spara på motorn och batteri. Dessutom var den provad och universitetstestad i Tokyo, minsann.
Josefine Andersson
Samma anordning fanns även till mopeder och motorcyklar och denna testades, inte i Tokyo, utan i Strömsholm utanför Västerås då en 12-årig Jim Lundberg köpte motsvarigheten, Thunderjet, till sin Monarped med klen gnista. Thunderjet var en tändhatt som man skruvade fast på tändkabeln och satte på tändstiftet.
Enligt uppgift ska Thunderbolt och Thunderjet bara ha innehållit ett gnistgap och inget mera.
Hur som helst - Monarpeden gick inte ett dugg bättre och det enda som finns kvar är den medföljande dekalen som sitter på Monarpedens bakskärm.
-Jim
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Fanns till moped också.
-
#2
märklig manick det där! hade den någon som helst effekt eller var det bara en ploj produkt?
-
#3
Fint klistermärke i vilket fall, så det måste känts som moppen gick ett par knyck snabbare!
Grejer som testas hit och dit, men det sägs sällan hur testerna avlöpte och vad resultaten blev. I detta fall kom man i alla fall fram till att den var ofarlig för motorn. Alltid nåt
/Cruzze
-
#4
Ja, klistermärket är helt okej. Lite dekaler kan pryda men jag har inte kommit så långt på min moped än. När jag var liten samlade jag märken i en ask men sålde dom långt senare tyvärr. Ångrar mig för idag är de inte lika lätta att få tag på. Jag har lite blandade känslor för nytillverkning men just dekaler skulle passa men svårigheten är väl kanske att det oftast gäller varumärken?
Hur som helst minns jag tändningsförstärkaren vid en demonstration 1970. Vi kan säja det var en slags marknad utomhus. Proven gjordes vid en liten blå bilmotor på en bänk. Motorn har jag senare identifierat till en 4 cyl mindre Simca bilmotor från 50-talet. Det var en hel flock med herrar kring bordet och en ung tonåring som jag var nära att trampas ned men helintresserad måste jag ju försöka tränga mig fram. Motorn startades och surades ned så den stannade och inte gick att starta igen. Har för mig de hällde vatten på den också. De körde på startmotorn men inget hände. Hopplöst....
Då tog en av männen som demonstrerade upp en Thunderbolt ur en kartong och kopplade snabbt in den på tändspolen. Leende skulle dom starta motorn men ajdå, den startade inte
Snabbt som attan ryckte dom tändkabel för tändkabel från stiften samtidigt som de körde på starten och det kom långa gnistor och då startade motorn. Ingen sa direkt något utom de vid motorn. Men det kom en man högröd i ansiktet som köpt en Thunderbolt och sa den inte fungerade och ville ha pengarna tillbaka. Vet dock ej hur det slutade.
Jag säjer män och gubbar därför killarna var ju vi själva.
-
#5
@Erland
Jo jag hittade en del gamla klistermärken men dels hade de krympt lite i förhållande till skyddspappret & dels var klistret inte mycket att ha längre.
Det fanns säkert olika kvalitet på märkena men de jag hade sparat sedan -70 talet var inte så bra längre.
// Mats
-
#6
Hej Elias. Ett gammalt trick om tändstiften har sotat igen är att lyfta lite på tändhatten så att det bildas ett gnistgap mellan hatt och stift.
Det som sker är att det blir en elektronansamling i tändhatten och när gnistan till slut hoppar över till tändstiftet så blir det lite mer "skjuts" - lite som att spänna en gummisnodd. Detta fungerar bra, men är inte så snällt mot tändspolen eftersom tändspänningen stiger med dessa två seriekopplade gnistgap.
Vad jag har hört så är det inget hokus-pokus med avancerad elektronik inne i Thunderbolt och Thunderjet utan bara ett gnistgap.
-
#7
jag tackar för informationen Jim 
-
#8
Hej Elias! Om jag hittar en Thunderbolt eller Thunderjet så ska jag dissekera den med vinkelslipen för att se hur de är konstruerade.
Fanns till moped också.
märklig manick det där! hade den någon som helst effekt eller var det bara en ploj produkt?
Fint klistermärke i vilket fall, så det måste känts som moppen gick ett par knyck snabbare!
Grejer som testas hit och dit, men det sägs sällan hur testerna avlöpte och vad resultaten blev. I detta fall kom man i alla fall fram till att den var ofarlig för motorn. Alltid nåt
/Cruzze
Ja, klistermärket är helt okej. Lite dekaler kan pryda men jag har inte kommit så långt på min moped än. När jag var liten samlade jag märken i en ask men sålde dom långt senare tyvärr. Ångrar mig för idag är de inte lika lätta att få tag på. Jag har lite blandade känslor för nytillverkning men just dekaler skulle passa men svårigheten är väl kanske att det oftast gäller varumärken?
Snabbt som attan ryckte dom tändkabel för tändkabel från stiften samtidigt som de körde på starten och det kom långa gnistor och då startade motorn. Ingen sa direkt något utom de vid motorn. Men det kom en man högröd i ansiktet som köpt en Thunderbolt och sa den inte fungerade och ville ha pengarna tillbaka. Vet dock ej hur det slutade.
Hur som helst minns jag tändningsförstärkaren vid en demonstration 1970. Vi kan säja det var en slags marknad utomhus. Proven gjordes vid en liten blå bilmotor på en bänk. Motorn har jag senare identifierat till en 4 cyl mindre Simca bilmotor från 50-talet. Det var en hel flock med herrar kring bordet och en ung tonåring som jag var nära att trampas ned men helintresserad måste jag ju försöka tränga mig fram. Motorn startades och surades ned så den stannade och inte gick att starta igen. Har för mig de hällde vatten på den också. De körde på startmotorn men inget hände. Hopplöst....
Då tog en av männen som demonstrerade upp en Thunderbolt ur en kartong och kopplade snabbt in den på tändspolen. Leende skulle dom starta motorn men ajdå, den startade inte
Jag säjer män och gubbar därför killarna var ju vi själva.
@Erland
Jo jag hittade en del gamla klistermärken men dels hade de krympt lite i förhållande till skyddspappret & dels var klistret inte mycket att ha längre.
Det fanns säkert olika kvalitet på märkena men de jag hade sparat sedan -70 talet var inte så bra längre.
// Mats
Hej Elias. Ett gammalt trick om tändstiften har sotat igen är att lyfta lite på tändhatten så att det bildas ett gnistgap mellan hatt och stift.
Det som sker är att det blir en elektronansamling i tändhatten och när gnistan till slut hoppar över till tändstiftet så blir det lite mer "skjuts" - lite som att spänna en gummisnodd. Detta fungerar bra, men är inte så snällt mot tändspolen eftersom tändspänningen stiger med dessa två seriekopplade gnistgap.
Vad jag har hört så är det inget hokus-pokus med avancerad elektronik inne i Thunderbolt och Thunderjet utan bara ett gnistgap.
jag tackar för informationen Jim
Hej Elias! Om jag hittar en Thunderbolt eller Thunderjet så ska jag dissekera den med vinkelslipen för att se hur de är konstruerade.