Nostalgi: Specialstrålkastaren SECU-LUX

Nostalgi: Specialstrålkastaren SECU-LUX

Publicerad

SECULUX skulle eliminera bländningsproblemet genom att lysa upp motsatt vägbana.

1951 lanserades SECULUX som skulle minska olyckorna och visa vägen, genom att en stark strålkastare monterades i höger framskärm (vänstertrafik).

Om SECULUX var avsedd att lysa konstant även vid helljus eller aktiverades vid avbländning anges inte. Om lyktan var aktiv under färd med hel och halvljus så borde förvirringen i trafiken blivit stor då man på håll inte kunde bedömma vad man mötte och vilket håll de var på väg mot.

Känner ni till SECULUX?

Josefine Andersson

On
Off

5 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tryckstänger till kopplingen i JB 128

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej! Tryckstängerna är kortare på JB 150 och har en längd på 88 mm vardera. De har samma diameter som på JB 128, samt en kula på 6 - 6,35 mm mellan dem.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017

  • Classic Motor 2017-11

  • Classic Motor 2017-10

  • Classic Motor 2017-09

  • Classic Motor 2017-08

  • Classic Motor 2017-07