Futurliner nr 8 tar ny fart

Futurliner nr 8 tar ny fart

Publicerad

I all tysthet har arbetet med Futurliner #8 tagit ny fart. Thomas Abrahamsson på Abris Autobody i Avesta leder det fortsatta arbetet med Sveriges största renoveringsarbete.

Det var många turer om vem som skulle ta över arbetet med Futurliner #8 och var det skulle ske.

– Avstånden var ett av problemen med förra verkstan som arbetade med Futurliner #8. Den låg 65 mil från vår bas, vilket försvårade bland annat kommunikation och transporter, säger Nicklas Jonsson som äger Futurlinern.

– Vi tittade på flera olika lösningar, med kravet att det ska ske i Mellansverige där projektet har sin bas. Ett företag, Abris Autobody i Avesta, passade som handen i handsken, med rätt geografiskt läge och med rätt nivå på kunnandet.

Företaget drivs av Thomas Abrahamsson och han blir huvudansvarig för den fortsatta renoveringen. Thomas är välkänd inom branschen och har jobbat professionellt med veteranbilar i flera decennier. Fokus har hela tiden legat på avancerat bilplåtslageri i kombination med avancerad karossbyggnad.

Futurlinern anlände till Avesta i början på vintern och som en första åtgärd inventerades projektet och kontroll av vad som redan gjorts.

– Det blev en lång lista över saker som ska göras. Inte bara hur det ska göras utan också i vilken ordning, och vilket materielbehov som finns. Vi samlade även ihop de redan tillverkade delarna från lite var stans i landet, säger Thomas Abrahamsson.

Arbetet är i full gång i verkstaden i Avesta, där Futurlinern samsas med andra projekt i olika stadier.

– Vårt första delmål är att byta ut all dålig plåt i fronten, helt enkelt att få fram strukturen igen.

Det låter enkelt men kan vara nog så svårt. Dels är Futurlinern handbyggd och liknar nästan ingen annan bil, dels är delar av fronten så rostig att det ibland blir rena gissningsleken att reda ut hur det ska vara.

– Arbetet är riktigt utmanande. Min roll i det hela är främst som problemlösare och mina mekaniker gör själva plåtarbetet. Själv har jag nästan fullt upp med gamla sportbilar från 1920- och 1930-talen och en Facel Vega.

– Futurlinern är ett fantastiskt spännande projekt och nu när vi arbetat ett tag med den börjar vi få grepp om hur konstruktörerna tänkte vilket underlättar en del, förklarar Thomas.

– Det känns skönt att arbetet är igång och just nu är målet att Futurliner #8 ska kunna visas upp på ett flertal evenemang redan i sommar, säger Nicklas Jonsson.

Nu börjar det hända saker på Futurliner #8 igen. Ramkonstruktionen till hytten börjar ta form och ett av delmålen är att hinna byta ut all dålig plåt i fronten. Foto: Dag Hedqwist

Nu börjar det hända saker på Futurliner #8 igen. Ramkonstruktionen till hytten börjar ta form och ett av delmålen är att hinna byta ut all dålig plåt i fronten. Foto: Dag Hedqwist

Nicklas Jonsson har med varm hand lämnat över arbetet med Futurliner #8 och alla delarna till Thomas Abrahamsson. Foto: Dag Hedqwist

Nicklas Jonsson har med varm hand lämnat över arbetet med Futurliner #8 och alla delarna till Thomas Abrahamsson. Foto: Dag Hedqwist

Minns ni hur Futurliner #8 såg ut när den kom till Sverige? En hel del arbete är utfört på den sedan dess.

Minns ni hur Futurliner #8 såg ut när den kom till Sverige? En hel del arbete är utfört på den sedan dess.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Monark med CZ-motor där det dryper olja ur avgassystemet

2 kommentarer

Andercz: Har du nyss fått art på cykeln? Har den stått stilla länge? Har den stått med en läckande förgasare, kan det ha runnit oljeblandad bensin in i vevhuset. När den mer lättflyktiga bensinen avdunstar...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01