Sennas F1 säljs

Sennas F1 säljs

Publicerad

Den Toleman-Hart TG184 som Ayrton Senna tog sin först pallplats med i Formel 1 1984 ska säljas.

Redan innan start var vädret så dåligt att ingen trodde på att de 76 varven skulle kunna fullföljas i Monaco Grand Prix 1984. Alain Prost ledde loppet, men sakta och säkert började nykomlingen Ayrton Senna knappa in. När Senna fick upp farten knappade han in omkring tre sekunder per varv och låg bara 7,4 sekunder efter när loppet flaggades av strax innan målet på 32:a varvet. Prost släppte omedelbart av och Senna passerade först över mållinjen, och trodde han segrat. Nu säger reglerna att endast fullbordade varv räknas och därför vann Prost tävlingen och Senna kom två, och tog därmed sin första pallplats i Formel 1. Hade den pågått ännu några varv hade kanske Senna segrat, men knappast om alla 76 varv körts. Det menade stallets mekaniker som efter tävlingen u8pptäckte att hjulupphängningarna hade tagit otroligt mycket stryk av den snabba körningen.

BBC:s tv-kommentator för loppet var ingen mindre än James Hunt som blev Formel 1 världsmästare 1976. Han kommenterade Sennas körning med orden "I think we are watching the arrival of Ayrton Senna as a truly outstanding talent in Grand Prix racing…" (Fritt översatt: Jag tror vi just bevittnat att Ayrton Senna är en utomordentlig talang inom Grand Prix).

Senna blev mycket riktigt världsmästare 1988, 1990 och 1991, och vann dessutom Monacos Grand Prix sex gånger, 1987 och 1989-1993.

Denna Toleman-Hart kommer att auktioneras ut av Bonhams på deras Monaco Sale den 11 maj. Bland utropen finns för övrigt ytterligare en av Sennas tävlingsbilar, den McLaren-Cosworth-Ford MP4/8 som han vann Monaco Grand Prix med 1993.

1,5-liters turbomotorn ger cirka 600 hästar. Sennas stallkamrat i Toleman 1984 var för övrigt Stefan "Lill-Lövis" Johansson.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Att köra en Trabant!

6 kommentarer

Jim Lundberg: Ha-ha! Jo, om det inte händer något på resan har man ju inget att berätta. Tycker om tankmätaren - svårt att tänka sig något krångel där! ;)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2018-11

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842