Fredagsfilmen: Vabis från 1903

Publicerad

Se den fint renoverade bilen i Classic Motors monter i Västerås på lördag! Det är Aros motorveteraner som har återställt bilen i originalskick. Till och med klafftändningen är i drift. Det är "mekaniska tändstift" där en nock och en klaff slår ihop inne i förbränningsrummet och alstrar en gnista där strömmen kommer från en lågspänningsmagnet. Bilen var under en period ombyggd till konventionell tänding med tändstift.

Sveriges äldsta tävlingsbil

1903 stod bilen på bilutställningen i Paris. Ett år senare deltog den i första svenska biltävlingen som gick från Stockholm till Uppsala och tillbaka igen. Tyvärr tog sig inte Vabisen i mål. I ett stort gupp vid Flottsundsbron i Uppsala gick en del i bilen sönder och de fick bryta. "Ett martinstålgods å längdaxeln hade brustit, och det visade sig snart, att hvarje reparation var omöjlig"

På lördag den 24 mars kan bilen beskådas i ABB Arena i Västerås under Classic Motor marknad.

 

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Blir motorn varm av en dålig kondensator?

2 kommentarer

mekgoran: satte han tillbaka tändplattan exakt lika som innan, samma brytar avstånd, undrande...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01

  • Classic Motor 2017-12

  • Classic Motor - album 2017