Nostalgi: Trimma Silverpilen med Flink

Nostalgi: Trimma Silverpilen med Flink

Publicerad

Gustav Flink i Åmål tillverkade specialtillbehör som trimningstillsatser för Husqvarnas Silver- och Guldpilar. Delarna kom slutligen att utgöra komponenter i Flinks egna motor.

Silverpilens 174 cc kunde med Flinks delar ökas till 246cc som gav 25 hk vid 6000 varv/min.

Delarna blev omåttligt populära i tävlingssammanhang och en Flinktrimmad Silverpil ansågs mer värd än den i standardutförande.

Annons från MC-Nytt 1965.

 

Josefine Andersson

 

 

 

 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01