Fredagsfilmen: Ta bort rost med salt och ström!

Publicerad

Saltvatten, lite ström och en järnbit är vad som behövs - hur enkelt som helst! Jag har testat detta i tidningen Classic Motor (nr 5/2018 - ute i butik nu) och det fungerar. I korthet händer detta: Salt består av natrium och klorid och under strömmens inverkan spjälkas saltvattnet upp i klor (vid pluspolen) och natrium (vid minuspolen). När natrium kommer i kontakt med vatten reagear det kraftigt och det bildas natriumklorid (kaustiksoda) samt vätgas.

Rost (järnoxid) som kommer i kontakt med vätgas återbildas till järn igen. Man ansluter alltså det rostiga föremålet till minus och en järnplåt till plus. Det kommer irriterande gaser (klorgas) samt brandfarliga gaser vätgas ur badet så ett utsug eller att man håller till utomhus är ett måste.

Efter någon timme i badet (beroende på rostlagrets tjocklek) så har rosten omvandlats till något som påminner om jord eller kaffesump och går lätt att borsta bort.

Läs mer i Classic Motor - finns i butik nu! Vit Ford Mustang på omslaget.

On
Off

11 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Kapa drivkedja till Monark Monarped

1 kommentar

Motorfredrik: Vad är egentligen skillnaden mellan 415h och 415? Kommer ihåg att 415 var en länk längre än 415h trots samma antal rullar. 415h var tjockare, men inte borde längden skilja?

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

  • Classic Motor 2018-02

  • Classic Motor 2018-01