Tjolöholm Classic Motor 2018: snart dags

Tjolöholm Classic Motor 2018: snart dags

Publicerad

Den 20 maj är det dags för det 25:e Tjolöholm Classic Motor.

Classic Motors sommarträffar börjar traditionsenligt med Tjolöholm Classic Motor vid Tjolöholms slott strax utanför Kungsbacka på Västkusten. Det är en av Sveriges största bilträffar och definitivt Sveriges största klubbträff då fordonsklubbarna står i centrum. En av klubbarna på plats är tyska Volvo P1800-klubben som räknar med att ställa upp med omkring 40 bilar.

– Förra året gick vi runt bland klubbarna, pratade med medlemmar via en högtalaranläggning, lyfte på huvarna och startade motorer. Det var så uppskattat att vi gör det i år igen, säger träffgeneralen Christer Olsson.

Nytt för året är att klubbmedlemmar ska kunna sälja entusiastbilar vid sina respektive områden och då kunna locka nya ägare att själva bli klubbmedlemmar.

Vid Classic Motor tält visar vi upp Christer Angsmans udda nyförvärv (se Classic Motor nummer 5 2018) byggd på 1960-talet med Volvo P1900-ram och en Carinakaross från Göteborg. 15-20 andra bilmärken har också släppt till delar till bygget.

Chefredaktör Thomas Sjölunds trehjuliga Lambretta är på plats och återvänder till Västkusten då den såldes ny av Bil & Truck i Göteborg till en skomakare i Hamburgsund.

– Det blir även uppvisningar som vanligt och en del aktiviteter i "Röda ladan". Eftersom det är 25-årsjubileum i år räknar vi med att göra det till en extra festlig träff den 20 maj, och jag vågar nästan lova strålande soligt väder på "Solöholm", vitsar Christer Olsson.

Se en riktigt udda sportvagn byggd på Volvo P1900 chassi. Håller just nu på att renoveras av Christer Angsman, här tillsammans med förre ägaren Sture Pettersson.

Så här såg Lambrettan ut när chefredaktör Thomas Sjölund köpte den. Hur den ser ut idag får ni se på Tjolöholm Classic Motor den 20 maj.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Lamellkork och oljenivå på JB 48 cc

3 kommentarer

Andercz: Det var intressant läsning om vacuumoljor. Dock är i sammanhanget inte just vacuumoljor egentligen det som står i rekommendationen för olja i en liten 48cc JB-motor. Vacuum Oil Company är ett...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842