Snabb start för Göthberg

Snabb start för Göthberg

Publicerad

Under onsdagen startade Midnattssolsrallyt med en publiksträcka i Vimmerby. Snabbast av alla var Per Göthberg i en Porsche 911

Flera tusen åskådare hade samlat i centrala Vimmerby för att se den inledande publiksträckan av Midnattssolsrallyt 2018. Allra snabbast på den 2,09 kilometer långa asfaltssträckan var Per Göthberg, Eskilstuna MK. Med tiden 1,55.1 var han hela 1,8 sekunder snabbare än segraren 2017, Mats Jonsson i en fyrhjulsdriven Mazda 323.

-Vi hade roligt under hela sträckan och det var extra kul att få till en så pass bra tid med bakdäcken som vi lånat av Lars Davidsson, kommenterade Per efter målgången.

16 sträckor återstår av tävlingen och då är 15 på grus. Per Göthberg och hans kartläsare Robert Eriksson tar inte ut något i förskott.

-Vi tar en sträcka i taget och siktar på att köra utan att behöva skruva.

I år är det fler utländska förare i tävlingen än någonsin tidigare. Bäst gick det överraskande nog för veteranen i Midnattssolsrallysammanhang Markku Taipale, Finland. Han har kört alla Midnattssolsrallyn sedan nystarten 2006 och alltid legat i topp i sin klass. Nu slog han till med en sjunde bästa tid, en riktig prestation då han kör en Ford Escort 1969.

I år provade tävlingsledningen att starta första sträckan med 30 sekunders mellanrum mellan varje startande, istället för 60 sekunder som är brukligt.

-Det snabbade upp sträckan och det höga tempot uppskattades både av publik och deltagare, säger Lars Jonsson, Midnattssolsrallyt.

Under torsdagen körs sträckorna norrut med lunchuppehåll i Kisa, på fredagen vänder rallyt söderut mot Oskarshamn och de avslutande sträckorna körs västerut under lördagen.

Länk: Midnattssolsrallyt

Robert Eriiksson och Per Göthberg var snabbast på den inledande sträckan av Midnattssolsrallyt 2018.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredagsfilmen: Uppgradera dina stötdämpare!

2 kommentarer

Cruzze: Ping ning sing på er i sommarvärmen! Upplevde nåt liknande, även om det var med kvalitetsgrejer för många år sedan när jag skulle försöka laga min brors Ford Sierra 2.0 Laser automat (måste vara...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

  • Classic Motor 2018-04

  • Classic Motor 2018-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842