Midnattssolsrallyt: Spänningen ökar

Midnattssolsrallyt: Spänningen ökar

Publicerad

Fredagens sträckor bjöd på dramatik bland de snabbaste bilarna i de olika klasserna. Daniel Wall, Volvo 240 är snabbast i Klass 17, 5,6 snabbare än Mats Jonsson, Mazda 323. Det är upplagt för en spännande avslutning under lördagen.

Ledande Per Göthberg i Klass 13 fick växellådsproblem på sin Porsche 911, och fick bryta. Det öppnade upp för Mats Jonsson i Klass 23 som därmed körde snabbast med sin fyrhjulsdrivna Mazda 323. Daniel Wall, MSK Kvarnvingarna, i Volvo 240, Klass 17, svarade och körde ännu fortare än under torsdagen.

-Bitvis fick jag köra riktigt fort. Men det är ett fantastiskt rally, vi har kul hela tiden och jag har ett riktigt bra team, förklarade Wall efter målgången.

-Vi måste hålla intresset på topp, kontrade Jonsson med glimten i ögat.

Efter lunch- och serviceuppehållet i Oskarshamn följde ett par längre sträckor samt en avslutande publiksträcka i Hultsfred, som lockade en riktigt stor publik, något som var ett signum för hela dagen.

Wall och Jonsson satt dock inte säkra. Snabba Adrian Ring, Linköpings MS, även han Volvo 240 i Klass 17, ökade tempot, men fick bryta efter problem med kopplingen när två av dagens specialsträckor återstod. Det öppnade upp för Viktor Karlsson, Vimmerby MS, som kör Volvo 240 i Klass 17 och som efter de avslutande sträckorna hade bästa totaltid i Klass 17 efter Wall.

Bra gick det även för Janne Petterson, SMK Nyköping, Audi quattro, som var snabbast i Klass 21, och tävlingens tredje snabbaste tid.

-Det är ett långt rallyt och man ska ha med materialet i mål. I morgon kör vi på igen, kommenterade Pettersson.

Även i övriga klasser är det också tätt i given. I Klass 5 skiljer exempelvis bara 12,9 sekunder totalt mellan BMC-förarna Arne Andersson och Hans-Åke Söderqvist, SMK Örebro, respektive Norbergs MC. I Klass 16 är Staffan Bergdahl, Teknis MK snabbast i sin Ford Escort, men har bara 43 sekunder tillgodo till Peter Engström NMS Boden, även han i Escort.

I Regularity, där sträckorna i sin helhet körs med en idealhastighet, gick Patrick Carlsson upp i ledningen före Anders Gröttum, men fick lämna tillbaka den efter ett par sträckor. På tredje pålats ligger alltjämt fjolårssegraren i klassen: Thorbjörn Bye.

Det betyder att det blir en spännande final under lördagen, då de fyra avslutande sträckorna körs med lunch- och serviceuppehåll i Eksjö-

Topptider Historic

Daniel Wall, MSK Kvarnvingarna, Volvo 240, Klass 17: 1 timme 6 minuter 56,3 sekunder

Mats Jonsson, Forshaga MC, Mazda 323, Klass 23: 1,07,07.9

Janne Petterson, SMK Nyköping, Audi quattro, Klass 21: 1,07,55,0

Regularity Elite Preliminärt

1 Anders Gröttum/Jörn Gröttum, Norge, Opel Kadett, 68,2 prickar

2 Patrick Carlsson/Per-Jan RS Carlsson, MK Gutarna, Volvo 262. 81,1

3 Thorbjörn Bye/Oddvar Moland, Norge, BMW 2002 Tii. 89,9

 

Norrm'nnen Anders och Jörn Gröttum leder i Regularity Elite.

Janne Pettersson dök upp som gubben i lådan och har tredje bästa tiden totalt.

Thomas Thelin var en färgklick i startfältet och när hans Fiat 131 gick som den skulle matchade han tiderna som Escortförarna fick.

Christer Carlsson anländer till serviceplatsen i sin Saab.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: 60 år med Honda Cub

4 kommentarer

Andercz: Harry "Professorn" Lundberger körde en Honda Super Cub C90, alltså en 90cc Honda Cub. https://sv.wikipedia.org/wiki/Harry_Lundberger

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2018-10

  • Classic Motor 2018-09

  • Classic Motor 2018-08

  • Classic Motor 2018-07

  • Classic Motor 2018-06

  • Classic Motor - Turist på väg

  • Classic Motor 2018-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmont.se.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842