Nostalgi: Trafik-Elektro – vad kan du om vägmärken?

Någon som testat att spela Trafik-Elektro? Det består av en rektangulär papplåda med två glödlampor i mitten – en grön (rätt svar) samt en röd (fel svar). Hela ovansidan på lådan är full med små kontakthål vilka har staniolfolie i botten. Ur lådan hänger en en sladd med en ”kontaktstav” i änden. Kontaktstaven visar sig vid närmare granskning vara innehållet från en kulspetspenna.

Uppfinnaren av detta spel var journalisten Gunnar Hedin som fick idén till spelet efter en olycksdrabbad trafikhelg – troligtvis på 60-talet.

Reglerna är enkla. Man lägger på ett av tio färdigtryckta blad på lådan. I bladen finns det flera rektangulära hål där man ser tre kontakthål – var och ett vid ett svarsalternativ. Man tittar på en skylt eller ett vägmärke och väljer ett svarsalternativ där man sätter ner kontaktstaven i kontakthålet.

Gissar man rätt så lyser den gröna lampan – har man fel så lyser den röda. Allt som krävs är ett 4,5 voltsbatteri, eller plattbatteri som de kallades.

Nostalgi: Trafik-Elektro - vad kan du om vägmärken?
Spelet, som senare fanns med andra teman än trafik, hade ett antal blad som man lägger ovanpå lådan med glödlamporna.
Nostalgi: Trafik-Elektro - vad kan du om vägmärken?
Med plattbatteriet installerat var det bara att köra igång. Man stack ner kontaktstaven (kulspetspennan) i hålet för det svarsalternativ man gissat på.
Nostalgi: Trafik-Elektro - vad kan du om vägmärken?
Nä! Den blå skylten med ett rött kryss betyder inte ”Förbud mot infart med fordon”. Den röda lampan visar obarmhärtigt att man valt fel.
Nostalgi: Trafik-Elektro - vad kan du om vägmärken?
Där satt den! Skylten betyder ”Förbud att stanna fordon”. Den gröna lampan visar att svaret är korrekt.
Rulla till toppen