Kör du veteranmoped? Så här kan du spara en femhundring

En femhundring kan man göra annat med.

Kör du veteranmoped? Så här kan du spara en femhundring

Publicerad

Visste du att du måste ha med dig ett giltigt försäkringsbevis när du kör på din veteranmoped? Om inte så kan det kosta dig 500 kronor i böter.

På 1970-talet var man tvungen att ha med sig ett giltigt försäkringsbevis vid färd på moped. Ofta var dessa små och kunde vikas ihop till plånboksvänligt format. Texten på dem var i stil med "Detta bevis måste följa med vid färd och visas upp för Polisman vid kontroll".

Sedan försvann den uppmaningen från försäkringsbreven...

Men den lagen gäller fortfarande och exempelvis Folksam har texten "Försäkringsbeviset ska enligt lag alltid medföras av mopedens förare".

För att kontrollera att detta inte är en gammal uppmaning som slentrianmässigt  bara "hängt med" så kontaktades ett par försäkringsbolag samt Polismyndigheten om detta.

Jodå - det gäller fortfarande. Om du är ute med veteranmopeden och blir stoppad av Polisen kan du bli av med en femhundring om du inte kan visa upp detta papper - helst tillsammans med kvitto eller utdrag på att försäkringen verkligen är betald.

Ett problem som Classic Motor tog upp är hur ett försäkringsbevis/brev ska tas med i praktiken. Många veteranmopeder har ingen, eller en minimal, verktygslåda. Att vika ihop ett A4-papper och ha i plånboken är hyfsat knöligt. Eller så ska man ha det i jackfickan.

Problemet är bara att om man lånar ut moppen, eller själv väljer en annan jacka för moppeturen, är ju inte beviset där mopeden är. Ett tips som dök upp är att man fotograferar av beviset och har detta i sin telefon. Exakt hur juridiskt rätt detta är framgick inte, men kan kanske få snälla konstaplar att bli ändå snällare.

Men ta med dig någon form av bevisning till kommande mopedturer. Det är ju trist om glassen man åkte och köpte skulle kosta 515: istället för 15:-

Japp - det är så även idag.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Tog ni bort tejpen 1967?

3 kommentarer

Cruzze: Gjorde tvärtom när vi bodde i Storbritannien ett par år och hade vår svenska vänsterstyrda bil med oss. Då åkte gaffatejpen fram:-) /Cruzze

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842