Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Roland "Grus-Kalle" Brändströms rally-PV kommer till Classic Motor Festival Ånnaboda som en av höjdpunkterna när Classic Motor firar 50.
Grus-Kalle är kanske mest känd för sin framfart på rallycrossbanorna där han körde ifrån betydligt modernare och, åtminstone i teorin, snabbare bilar. Men Grus-Kalle tävlade en hel del i rally också. Med denna PV 544 från 1962 tog han hem sex stycken DM och ett otal segrar under åren 1974-1977. Ibland var segermarginalen så stor som en minut, vilket säger en hel del om Grus-Kalles skicklighet bakom ratten. När rallycrosskarriären tog fart ställdes bilen undan och genom ödets nycker har den undgått både folkracedöden, skroten och renovering. PV:n har under de senaste åren varsamt återställt till 1970-talets tävlingsskick som inte gör någon besviken. Kurt Eriksson har skött återställandet och ingen kunde vara bättre lämpad för det än han, det var nämligen Kurt som byggde bilen tillsammans med Roland.
Så här ser bilen ut idag. På Classic Motor Festival Ånnaboda kan ni kika närmare på PV:n som sopade rent på rallytävlingarna i umeåtrakten 1974-1977.
I ett garage i Uppsala håller en Harley-Davidson JD på att återuppstå. Målet är att delta i The Race of Gentlemen i Wildwood, New Jersey, USA – men det blir nog tidigast 2022.
Du som väntar på att säsongen ska dra igång med Classic Motor Marknad i Västerås väntar förgäves. Den ställs in även i år givet covid-19-situationen, men Tjolöholm Classic Motor verkar bli av. Så här ser det ut för våra övriga engagemang.
Nu startar vi 2021 - gott nytt år önskar vi på Classic Motor! Klicka på pilen för att se vår nyårsfilm. Kommentera gärna!
I Classic Motor nummer 1 har vi traditionsenligt en jultävling. Dessvärre saknas ett "a" i namnet på en av de fiktiva förarna. Rätt namn är Alister Ghimbai.
Idag, den 27 december, är det 75 år sedan serieproduktionen av VW Typ 1 startade.
Träsvarvar, lödkolvar, stafflier och ångmaskiner - här kunde man lösa eventuella fritidsproblem!
Kom in i diskussionen
Hur mycket kan man borra cylindern till en Aktiv snöskoter?
3 kommentarer
Jim Lundberg: Tack för svar!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
I den Pv blev jag bjuden på en åktur av Grus-Kalle 1975 som jag aldrig kommer att glömma!
Det var under tiden jag gick gymnasiet i Lycksele,som jag och min klasskompis som vars bror kände GK och jag hade fått för mig att jag skulle trimma upp min Pv.
Så vi Åkte till Umeå ner emot älven där GK hade sitt garage GK var där och visade mig en del trimgrejor som skulle passa till min Pv. Bl.a. egen svarvade svänghjul och någon typ av egen gjord diff.bakaxel utväxling etc.som t.om Volvo fabriken själva var intresserad av,, den var på något vis bättre än den som Volvo själva hade osv.(kommer inte ihåg detaljerna).
Sen efter den infon i garaget ville han demonstrera grejorna han hade i sin Pv (den på bilden) så att jag skulle få en uppfattning om jag tyckte att den trimningen skulle vara tillräcklig för mig...OCH DET VAR DEN,,,vilken åktur... ,men jag kände mig aldrig åkrädd!
Kan tillägga GK körde med orginalratten för ett bättre moment så att säga,, ingen sportratt där inte. Jaja det var den historien det,ett fint minne av Grus-Kalle.
/Gunnar F.