Så byter du lameller på din Puch


Så byter du lameller på din Puch
2. Ta bort dragbultens låsring från fjäderkorgen. Byt ut dragbulten om den väsnas vid frikoppling.
Så byter du lameller på din Puch
3. Lossa muttern i centrum av fjädertallriken. Den är högergängad och lossas motsols. Använder man en muttermaskin kan man hålla emot med fingrarna. Annars får man låsa vevaxeln.
Så byter du lameller på din Puch
4. Nu tar man ut fjädern och fjädertallriken ur fjäderkorgen.
Så byter du lameller på din Puch
5. Därefter lyfter man bort fjäderkorgen.
Så byter du lameller på din Puch
6. Nu tar man ur lamellerna. De flesta Puchmotorer har två friktionslameller, men det finns även motorer med tre och fyra friktionslameller. Förslitningsgränsen för friktionslamellerna är 2,4 mm. Är de tunnare än så ska de bytas ut.
Så byter du lameller på din Puch
7. Kopplingsnavet kan nu dras av från vevaxeln.
Så byter du lameller på din Puch
8. Under navet sitter en stor och härdad stålbricka.
Så byter du lameller på din Puch
9. Kopplingskorgen dras av från vevaxeln för rengöring och inspektion.
Så byter du lameller på din Puch
10. På vevaxeln sitter en bronsbussning som tas bort. Ibland följer bussningen med korgen. Viktigt är att bussningen är flytande – det vill säga att den kan röra sig gentemot både korg och axel.
Så byter du lameller på din Puch
11. Längst in mot stödlagret sitter en härdad stålbricka med en tjocklek på 1,7 mm. Om denna kommer bort kan kopplingskorgen ta i startdrevet.
Så byter du lameller på din Puch
12. Här är den inbördes ordningen på kopplingskorgens delar.
Så byter du lameller på din Puch
13. Här är den inbördes ordningen på kopplingsnav och lameller.
Så byter du lameller på din Puch
14. Här är den inbördes ordningen på fjäderkorgen och dess delar.
Så byter du lameller på din Puch
15. Puch kopplingskorg roterar med samma höga varvtal som vevaxeln vilket kan resultera i djupa hack efter friktionslamellernas tänder. Om det ser ut som på bilden bör korgen bytas för att kopplingen ska kunna arbeta som den ska.
Så byter du lameller på din Puch
16. En slak fjäder kan orsaka en slirande koppling. En frisk fjäder är 19 mm och gränsen för byte går vid 18 mm.
Så byter du lameller på din Puch
17. Om stållamellerna är smutsiga, repiga och blankslitna kan det löna sig att offra några minuter på att mattborsta ytan. Kolla även att lamellen är absolut plan mot en glasskiva. Skeva lameller ger en ryckig koppling.
Så byter du lameller på din Puch
18. Sätt tillbaka stålbrickan och bronsbussningen på vevaxeln och ha på ett par droppar olja.
Så byter du lameller på din Puch
19. Skjut på kopplingskorgen på vevaxeln och se till att den stora stålbrickan verkligen ligger runt axeln och inte halkat ner mot bommarna i axeln när kopplingsnavet skjuts på.
Så byter du lameller på din Puch
20. Nu monteras de nya lamellerna. Först in är en friktionslamell. Smörj gärna in dem med lite olja så de inte är helt torra vid starten.
Så byter du lameller på din Puch
21.Efter friktionslamellen kommer en stållamell. Sedan en friktionslamell igen och längst ut en stållamell.
Så byter du lameller på din Puch
22. Nu sätter man dit fjäderkorgen, fjädern samt fjädertallriken.
Så byter du lameller på din Puch
23. I originalutförande sitter det en vikbricka under muttern. En sådan får aldrig vikas två gånger på samma ställe då den i så fall riskerar att gå av under drift. Saknas vikbricka måste muttern låsas med Loctite eller liknande gänglåsning. Har man en momentnyckel ska muttern dras med 2,3 Kgm (23 Nm).
Så byter du lameller på din Puch
24. Kontrollera efter lamellbytet att kopplingsmekanismen är justerad som på bilden. Justeringen görs med muttern på dragbulten. Efteråt måste muttern låsas med en saxpinne.
Rulla till toppen