Tjolöholm Classic Motor på söndag

Tjolöholm Classic Motor på söndag

Publicerad

På söndag, den 19 maj, drar vi igång entusiastfordonssäsongen med Tjolöholm Classic Motor.

Redan 1993 hölls den första Tjolöholm Classic Motor och i år finns goda chanser till rekord i antalet utställda fordon, omkring 1 350 är redan föranmälda ekipage. Över 50 klubbar deltar i år vilket gör träffen till Sveriges största klubbträff.

På söndag intas grönytorna nedanför Tjolöholms Slott, vilket för övrigt är öppet för visningar, med bilar och allra störst blir Futurliner #8. Futurlinern premiärvisas efter vinterns arbete och renoveringen har enligt uppgift tagit ett stort kliv framåt med mer plåt i hytten och alla fyra luckorna på plats.

Det blir mängder av aktiviteter – vad sägs om att Volvo visar säkerhet genom historien? Succén i Röda Ladan fortsätter med specialutställningar och uppvisningskörningar av tävlingsbilar som Leif Englunds SM-vinnande Fiat Abarth, Jan Nilssons Shelby Cobra Daytona och en Dodge racer 1926, ombyggd på 1930-talet i Argentina. Magnus Ahlqvists bejublade framträdande tidigare år upprepas genom uppvisningskörning med en Lotus 30 och gamle racingräven Rune Tobiasson rattar som alltid en BMW, men denna gång en 328 från 1938. MHRF är också på plats liksom Svenska Saab Klubben. Svenska Citroënklubben firar märkets 100-åriga historia med en kavalkad med bilar från 1924 och framåt. Flyguppvisning och marknad? Ja, det rullar på som vanligt. Classic Motor är givetvis på plats och visar bland annat upp resultatet av redaktionens vårterapi: en Leyland Princess som räddades undan förvaringsmörkret och ökade det rullande beståndet av Princesser i Sverige med hela 20 procent.

Saknar ni något? Det skulle i så fall var härliga motorljud – det ordnar Christer Olsson, som med sin ambulerande ljudanläggning gör nedslag bland vanliga och ovanliga fordon.

Saab Gran Turismo 750, en av många bilar som kommer att visas upp i Röda Ladan.

Efter en lång törnrosasömn räddades denna Leyland Princess från förvaringsmörkret tidigt i våras. Kom förbi Classic Motors tält och se hur bilen ser ut idag.

Christoffer Kelleby vann Best in Show med sin Ford Prefect 1951, redo för en campingsemester med hela familjen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fredag på Mopedernas Woodstock 2019

4 kommentarer

Jim Lundberg: Nä - jag bara tryckte tillbaka den. Det sade bara klick . Det var vajert, liksom.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842