Midnattssolsrallyt 2019

Stig Blomqvist klippet bandet

Midnattssolsrallyt 2019

Publicerad

Stig Blomqvist i en Saab V4 invigde årets Midnattssolsrally. Snabbast var dock Arne Rådström i en Volvo 262

Fyra dagar och cirka 90 mil långt är årets Midnattssolsrally som körs med Örebro som start- och målpunkt. Cirka 200 startade på årets första sträcka och allra först ut var örebroaren och världsmästaren i rally 1984, Stig Blomqvist. Dagen till ära invigde han tävlingen samt uppvisningskörde den första sträckan i en Saab V4, för övrigt just en av hans gamla vinnarbilar.

Efter uppvisningen växlade Stig till sin ordinarie tävlingsbil, en Porsche 911. Visst satt de gamla takterna i men det fanns de som var snabbare. Arne Rådström, som kämpat om totalsegern i tidigare rallyn, slog till med en riktigt snabb tid på publiksträckan. Arne tyckte dock att hans "nya" Volvo 262 var aningen för lång och försökte korta av den genom att trycka in bakflygeln en aning.

Den flerfaldige europamästaren Mats Myrsell brukar vara snabbast på första sträckan men var 1,6 sekunder efter Arne med sin Porsche 911.

Snabba Ford Escorter brukar också dyka upp högt upp i listan och så även i år. Charles Andersson körde in sig på tredjeplats med en BDG medan Peter Engström var ännu snabbare och körde in på andraplatsen, endast 0,4 sekunder efter Engström.

Under torsdagen fortsätter tävlingen med sträckor norrut och uppehåll i Hällefors, fredagens etapp har uppehåll i Askersund och den tredje och sista etappen har uppehåll i Hjälmare Docka.

Arne Rådström har sonen Dennis som kartläsare i årets Midnattssolsrally. Efter första sträckan är de allra snabbast i tävlingen, men har bara 0,4 sekunder tillgodo till tvåan.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

JB 150 som fyrtaktar på full gas

3 kommentarer

mekgoran: min triumph bonneville 650 cc var det öppna trattar på, åkte på grusväg, hörde ett märkligt ljud, sedan kom det ut ljus rök ur ljud dämparen, hål i kolven var det, kolvarna var powermax högkomp,...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

  • Classic Motor 2019-03

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842