Akta hunden i värmen

Hur varm blir bilplåten? Här mäter vi med en IR-termometer på en mörkblå bil (svarta bilar blir ändå varmare). Yttertemperaturen är 30 grader och tidpunkten 13:00. Termometern visar 86,1 grader. Ett ägg koagulerar vid cirka 60 grader...

Akta hunden i värmen

Publicerad

Trots att alla vet om att hundar är värmekänsliga så dör det många hundar varje år som varit instängda i varma bilar. Det finns flera fällor som man kan gå i. Här är några:

1. "Jag ska bara vara borta en timme." En bil i solen kan på en halv timme bli så varm att hunden dör.

2. "Jag ställer bilen i skuggan". Solen rör sig och skuggorna likaså. Efter en stund kan bilen stå i fullt solsken.

3. "Jag låter rutorna vara lite nervevade". Det räcker oftast inte om inte bilen samtidigt står i total skugga.

Problemet med just hundar är att de saknar svettkörtlar som annars producerar kylande svett på kroppen. Hunden kan bara bli av med värmen via trampdynorna och genom andningsvägarna. Vi människor kan släppa ut värmen över hela kroppen och med svetten vi alstrar ökar kylningen rejält.

Hundar med kort nos är särskilt utsatta då de inte kan "flämta" bort värme lika bra som hundar med lång nos. Även hundar med tjock päls är mer utsatta för hög omgivningstemperatur.

En faktor till är att veteranbilar oftast inte har lika bra isolering i karossen som moderna bilar. Värmen i plåten går alltså lättare/snabbare in i kupén i en äldre bil. Dessutom fungerar fönstren som ett drivhus. Solljuset passerar lätt genom glaset där det omvandlas till värme när det absorberas av bilens inredning. Men värmestrålning har svårt att passera genom glas så den energi som kom in i bilen i form av ljus har svårt att ta sig ut när den omvandlats till värme.

En hund som misstänks ha värmeslag ska omedelbart ges vatten och även kylas av på kroppen med svalt (inte iskallt) vatten och veterinär ska tillkallas då skadorna (inre organ) efter ett värmeslag kan visa sig efter flera timmar.

Här mäter vi mot instrumentbrädan på samma bil. Här visar termometern 88,2 grader.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Tutknappen har blivit dödarknapp!

3 kommentarer

rolfjanove: Såg nu att min fråga blivit besvarad. Hittade felet som var så enkelt som att i det nya kontakthölje jag köpt hade tutans och dödarens kontaktbleck kontakt med varandra. Fixade genom att klippa bort...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

  • Classic Motor 2019-04

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842