Nostalgi: Tillbakablick på Mellstaträffen 2004

Nostalgi: Tillbakablick på Mellstaträffen 2004

Publicerad

Hur var det på Mellstaträffen i Borlänge för 15 år sedan kanske ni undrar. Här kommer några analoga bilder från träffen som vi hamnade på av en slump.

Året var 2004 och senaste Classic Motor damp ned i brevlådan. Där, mitt bland alla tvåhjulsannonser fanns en moped som väckte intresset. En Crescent 1151 sport i bronzinolack, en sånn hade vi letat. Jag ringde säljaren som bodde i Falun och vi bestämde att vi skulle bila ner och köpa mopeden kommande helg.

- Är det inte lite långt att åka utan övernattning? undrade Mona.

- Det är lungt, säger jag. Jag har Alta Vistat (dåtidens google) efter campingar i närheten och bokat plats på ett ställe som heter MellstaCamping i Borlänge.

Sagt och gjort. Vi åkte ner, köpte mopeden och kom fram till Borlänge sent på fredagkvällen i beckmörkret. Morgonens ljus väckte oss tidigt och plötsligt såg vi området genom Vanens rutor. Vad är detta?! Var kommer alla mopeder ifrån? Är detta himmelriket på jorden?

Aldrig hade jag sett fler än 10 mopeder samlade på ett och samma ställe med undantag i min egen mopedbodega och hos andra samlare förstås. Nu hade mopederna olika ägare och det var skillnad. Analoga kameran gick varm och rullen med 24 bilder tog slut.

Dessutom var det marknad och vi köpte ett skapligt Saxopedobjekt och några smådelar. Vi var lyriska. Ändå tog det ytterliggare sju år innan vi återbesökte träffen och vad den hade vuxit, men så hade även vi och vår samling mopeder.

Moped vi köpte i Falun 2004. Crescent 1151 Sport 1961 i bronzinolack.

2004 var det Lambretta Luna som gällde för Classic Motor på Mellstaträffen, men Jim körde Monarped i vanlig ordning.

Compacter med tillbehörskåpan i plåt och en Plåtbanan.

Rex Comet Racer
I bakgrunden skymtas en 15 år yngre version av mig som avnjuter morgonkaffet

HMW i tidstypisk färgkombo

Själv tog jag en tupplur tillsammans med mopeden i lastutrymmet innan hemfärden. Bekvämt? Nej, inte mycket.

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Verkstadshandbok till Royal Enfield 350 cc

2 kommentarer

Jim Lundberg: Jag lägger till denna adress som går direkt till Hitchcock´s reservdelskataloger: http://accessories.hitchcocksmotorcycles.com/Parts-Book-Online

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842