Mantorp Park 50 år

Reine Wisell kollar banan inför tävlingen i F2 1971. Han kommer till Mantorp för att fira på plats! Foto: Lars-Göran Sjöberg

Mantorp Park 50 år

Publicerad

Den östgötska racingmetropolen Mantorp Park firar 50 år den 23:e till 25:e augusti. Reine Wisell kommer men troligen inte på moped.

Mantorp Park invigdes den 31 augusti 1969 och samma dag kördes den första tävlingen på den helt nybyggda och toppmoderna racerbanan. Planerna på en större motorsportanläggning i regionen hade funnits länge. Det blev Linköpingsklubben MK Scandia, grundad 1954, som kom att bli den drivande kraften i banans tillblivelse. 1967 fattades beslut om att bygga en ny racerbana i Mantorp med internationella kvaliteteter. Det blev en cirka 4,1 kilometer lång, och för svenska förhållande snabb, racerbana.

Joakim Bonnier som var en stor inspiratör och stöttepelare i banans tillkomst förslog också att banan skulle döpas till Mantorp Park.
Vid premiärtävlingen var huvudklassen Nordic Challenge Cup där bland andra den snabbe finländske föraren Leo Kinnunen deltog i en Porsche 908 Spyder. Självklart deltog vår då mest lysande stjärna Joakim Bonnier i en Lola T70. Även Niki Lauda, senare F1 världsmästare, deltog men i heatet för Formel Vee.

Redan 1970 stod banan värd för ett internationellt F2 lopp, där hemmaföraren Reine Wisell från Motala, Ronnie Petersson och Joakim Bonnier var några av de som körde. Bäst lyckades Bonnier med en 6:e plats i finalen. Året efter, 1971 var det dags för Europamästerskapet i Formula 2. Nu fick Ronnie Peterson revansch och tog hem segern, och senare under året även EM-titeln i F2. Även 1972 kördes en deltävling i F2 EM på Mantorp Park. Reine Wisell körde in på en sammanlagd åttondeplats som bäste svenske förare. Året efter, hade de svenska förarna hade ingen lyckad helg. Bertil Roos lyckades dock bärga en tiondeplats. Sedan var det uppehåll i Formel 2 tävlandet till 1981, då den nu avkortade banan utan Romkurvan åter stod som värd för en deltävling i F2 EM. Nu hette det svenska framtidshoppet Stefan "Lill-Lövis" Johansson. Han motsvarade alla förväntningar och tog hem segerpokalen i ett namnkunnigt heat. 1982 kördes Formel 2 EM på Mantorp Park senaste gången.

Även Europamästerskapet för standardvagnar hade en deltävling på Mantorp Park, det var 1973. Flera Nordiska mästerskapstävlingar med både standardbilar och formelbilar har körts, liksom mängder av SM-tävlingar och sedan 1996 har banan variet en återkommande värld för STCC, numera kallat TCR.

Under jubileumshelgen deltar över 230 klassiska racerbilar i flera olika klasser, allt ifrån tvåtaktsSaabar och Ford Mustang, till exklusiva Ferrari, Lotus och Corvette. Flera vassa Formula 2-racers från den gamla goda tiden finns på plats liksom flera gamla racerstjärnor, däribland motalasonen Reine Wisell.

Starten 31 augusti 1969 Nordic Challenge
Premiärtävlingen för 50 år sedan bjöd publiken på samma extrema sportvagnar som annars sågs vid internationella stortävlingar som Le Mans. Så klart blev det en succé!
Foto: Gunar Johansson

Joakim Bonnier Brabham BT30
Joakim Bonnier. Sveriges första Formula 1 stjärna betydde mycket för Mantorp Parks tillblivelse. Här ses han i sin Brabham vid det första Formula 2 loppet på banan 1970.
Foto: Lars-Göran Sjöberg

En av 70-talets populäraste racerbilar var Ford Escort. Fortfarande lika populär i dagens historiska racing. Conny Abrahamsson tävlar idag i samma bil som Conny Ljungfeldt tävlade i på 1970-talet. Bägge kommer till Mantorp Classic festvial, där man delar på körningen.
Foto: Gunar Johansson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken bensin vid uppstart

4 kommentarer

haakon: En novis funderingar: Man kanske skulle värma upp oljan FÖRE påfyllningen? Sune.

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

  • Classic Motor 2019-06

  • Classic Motor Turist på väg

  • Classic Motor 2019-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842