Götaström Classic Motor – ny träff 2020

Nästa år firar Götaströms Fordonshistoriska Klubb 25 år och vi ser fram emot att skapa en ny tradition med evenemanget Götaström Classic Motor på Vaggeryds travbana, säger Ewald Ekman (till vänster) och Christer Malmborg.

Götaström Classic Motor – ny träff 2020

Publicerad

Vårens stora, och nya, evenemang för fordonsentusiaster hålls på Vaggeryds travbana den 23 maj av Götaströms Fordonshistoriska Klubb och Classic Motor med yrkesfordonsrally, mopedrally, bilutställning och marknad.

I flera år har Götaströms Fordonshistoriska Klubb haft tankar på att ha en riktigt stor träff mitt i Småland. Under hösten har samtal förts mellan klubben och Classic Motor vilket resulterade i den nya träffen Götaström Classic Motor.

– Målet har varit att samla många smakriktningar inom hobbyn, säger Götaströms ordförande Christer Malmborg.

Genom att slå samman rallyt för yrkesfordon, Smålandsrundan, moped-, lättviktar- och traktor/A-traktorrallyt och den årliga veteranmarknaden med varandra, samt lägga till en traditionell bilutställning kommer träffen få ett av det bredaste utbudet i Sverige.

– Vaggeryds travbana passar utmärkt för en sådan träff och här finns stora ytor både för rallydeltagare, utställare och åskådare, berättar Ewald Ekman, Götaström.

Tidigare år har ungefär 150 yrkesfordon kört Smålandsrundan och de som startar först brukar i allmänhet komma i mål strax efter att den sista startat. Rallyt för tvåhjulingar och traktorer kommer ha mer flytande målgång men åtminstone ett av specialproven kommer att hållas på travbanan vilket gör att det kommer att vara liv och rörelse under hela dagen.

Vaggeryds travbana ligger ett stenkast från E4:an, ungefär mittemellan Jönköping och Värnamo. Nu vill, eller kan, inte alla som har entusiastfordon köra motorvägen, men som alternativ finns gamla Riksettan som går bara några hundra meter från travbanan.

– Vi tycker att det är jättekul att få vara med och starta en nytt evenemang, speciellt med en så välskött och engagerad förening som Götaströms Fordonshistoriska Klubb som samarbetspartner, säger Classic Motors chefredaktör Thomas Sjölund.

Länk: Götaströms Fordonshistoriska Klubb

Vaggeryds travbana ligger precis intill E4:an, Den 23 maj kommer travbanan att fyllas av entusiastfordon.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Fyrtaktande ILO Piano

6 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Daniel. Börja med att justera brytaravståndet till ca 0,40 mm. Brytarna ska öppna (=tändläget) när kolven står ca 2,5 mm före övre dödläget. Om förtändningen inte hamnar rätt får du lossa...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2019-12

  • Classic Motor Album Moped

  • Classic Motor 2019-11

  • Classic Motor 2019-10

  • Classic Motor 2019-09

  • Classic Motor 2019-08

  • Classic Motor 2019-07

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842