Shimsning av pedalaxel på Sachsmotor

Shimsning av pedalaxel på Sachsmotor

Publicerad

Fråga: Hej. Håller på och renoverar en Sachsmotor 3LS pedalstart. Skulle sätta ihop pedalmekanismen och hade en sprängskiss. Men efter att studerat denna verkar den inte vara rätt för min pedalaxel. Efter letande hittar jag sprängskisser för pedalaxel för 1:a utförandet och för 2:a utförandet. I en av dina artiklar visas pedalaxel i 2:a utförandet och förklaring att en packning och shimsbricka enligt pilen ska sitta innanför motorn. Jag får inte till det som du visar. Jag vill påstå att packning och shimsningen är på utsidan transmissionskåpan. Vidare är jag osäker på shimsningen av pedalaxeln och för kedjedrevet. Vad jag förstått shimsas pedalaxlarna i 1:a och 2:a utförandet på olika sätt. Vore tacksam om du kan reda ut detta.

Thomas Pyk

Svar: Nu vet jag inte om det var jag eller Josefine som beskrivit förfarandet, men jag tror nog att Josefine har bättre koll på pedalmotorerna än vad jag har som i huvudsak skruvat med kickmotorer. Så jag bollar över detta till henne.

-Jim

Hej Thomas. Först monterar du pedalaxel med drev (utan kedja) och kontrollera att du får en rät kedjelinje. Visualisera var packboxen/tätningen (nr. 12) sitter i kåpan, då kommer du att se att du får ett shims innanför kåpan och resten utanför. Det inre bestämmer avståndet till trampsegmentet och de yttre till bromsarmen.

Tysk- och Engelsksspråkig beskrivning på hur man gör finner du här nedanför.

Inre justering av trampaxeln.

 

Yttre justering av trampaxel.

Lycka till och ställ gärna fler frågor i kommentarsfältet om något är otydligt.

Josefine Andersson

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Husqvarna Drömbåge som fyrtaktar och ryker

13 kommentarer

Jim Lundberg: Ok! Hoppas det funkar nu (vore kul att se dig köra runt med en dumstrut)

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

  • Classic Motor 2020-04

  • Classic Motor 2020-03

  • Classic Motor 2020-02

  • Classic Motor 2020-01

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842