Skodas elbilar

I början av förra seklet var det inte självklart att förbränningsmotorer var framtiden för bilismen. Skoda tog hjälp av František Křižík, mannen som låg bakom Prags elektriska spårvagnsnät. Han hjälpte till att ta fram en eldriven Skoda 1908. Bilen fick sin ström från en generator som drevs med en bensinmotor. De batterier som fanns att tillgå hade tämligen dålig kapacitet och Skoda valde att inte lagra energin några större mängder energi utan lät bensinmotorn gå hela tiden när bilen kördes. Projektet lades ner då det var mer effektivt att låta bensinmotorn driva bilen direkt.

Skodas första elbil kom 30 år senare, 1938. I världens rådde krigsstämning och risken för en kommande bensinransonering var överhängande. En elbil, eller snarare en ellastbil togs fram. Den användes för att köra ut öl från bryggeriet i Pilsen till restauranger och pubar. Lastbilen hade ett stort antal blybatterier och hade uppemot 3000 liter öl på flaket när den lämnade bryggeriet. Lastbilen var i drift under många år framöver och lämpade sig utmärkt för transporter i låga hastigheter med många stopp.

Skodas elbilar
Strömlinjeformat och elektriskt – en smak av framtiden från Skoda 1938.
Rulla till toppen