En röd kväll vid Ulva kvarn

En röd kväll vid Ulva kvarn

Publicerad

Med nyspritade händer och social distansering ringande i öronen vågade jag mig till AHK:s inställda tisdagsträff vid Ulva kvarn. Några tappra själar hade ändå letat sig dit. Kvällens tema verkar ha varit "röd".

Ulva kvarn strax norr om Uppsala brukar under några korta sommarmånader samla mängder av fordon. Just den här kvällen, 14 juli, var det dock glest mellan besökarna. AHK, som normalt arrangerar träffarna, har ställt in sitt engagemang. Trots det dyker det upp bilar och motorcyklar av lite olika karaktär. Denna kväll dök ett 20-tal fordon upp.

Classic Motors utsände träffade bland annat Kurt Åhs som kommit hit med sin Vauxhall 10 från 1939 i ett härligt patinerat originalskick med dryga 4 000 dokumenterade mil på mätaren. Bilen togs i trafik den 20 juni 1939 av fröken Ada i Stockholm. Ganska snart fick den av förklarliga skäl lov att ställas av för att inte börja användas igen förrän 1947. Kurts bil är en osannolik tidskapsel som vi hoppas kunna återkomma till i ett större reportage.

Kurt Åhs med sin Vauxhall 10 från 1939.

Kurt Åhs kom i sin Vauxhall 10 från 1939. Bilen är i ett härligt originalskick.

Inredningen i denna Vauxhall 10 är i en klass för sig.

Inredningen i denna Vauxhall 10 är i en klass för sig. Notera takluckan som är original liksom skinnklädseln.

Reservdäcket - också i original - på plats.

Reservhjulet är också i orört originalskick.

Vägens kung heter inte helt oväntat Lucas.

Vägens kung heter inte helt oväntat Lucas.

Här bakom döljer sig registreringsskylten i original. Snyggt S.

Här bakom döljer sig registreringsskylten i original. Snyggt S.

Vauxhall 10 var för övrigt den första brittiska bilmodellen med självbärande kaross när den presenterades 1937. Bilen byggdes i 55 000 exemplar fram till och med 1940. Den återuppstod igen 1947, men blev aldrig någon succé. I Sverige (och Norge) finns fem kända exemplar. Har du någon?

En Matchless G11 CSR satte redan 1958 rekord på Mirabanan i Nuneaton. Fast det här är ett annat exemplar.

En Matchless G11 CSR satte redan 1958 rekord på Mirabanan i Nuneaton. Fast det här är ett annat exemplar.

Lasse Eriksson kom åkande på sin Matchless G11 CSR 600 av årsmodell 1958 som han köpte på Ebay och hämtade i London 2012 för att komplettera sin samling av Matchless där just den här cylindervolymen saknades. Det finns en del svensksålda, men de är ovanliga. Ostermans i Stockholm importerade dem under något år och gav dem fantasifulla namn. AJS fick heta Pan American Sport medan Matchless gick under namnet California.

Vic Willoughby, teknikredaktör på tidningen The Motor Cycle, var först med att avverka över 100 miles på en timme med en produktionsmotorcykel. Bravaden genomfördes den 2 april 1958 på MIRA-banan i Nuneaton, strax norr om Coventry och öster om Birmingham, då Willoughby avverkade 102,9 miles på en timme på just en Matchless G11 CSR. Det blir 165,6 km/tim.

Yvonne och Nalle Lindemalm vid sin Hudson Hornet från 1957 - med fenor och allt.

Yvonne och Nalle Lindemalm vid sin Hudson Hornet från 1957 - med fenor och allt.

När Nalle Lindemalm återigen ville ha en amerikansk bil, efter att ha haft en Ford -58 i ungdomen, fick han syn på en rosa Cadillac. Hustru Yvonne tyckte det var en dålig idé. Hon fick istället syn på en Hudson, men Nalle avfärdade det med att han inte ville ha en limpa. Men Yvonne vann och de kör sedan 2007 omkring i sin Hudson Hornet Custom från 1957 – sista årsmodellen även om vissa envisas med att den även finns som årsmodell 1958 vilket Yvonne avfärdar. Hudson hade ju redan gått i konkurs då.

Paret Lindemalms bil kom till Sverige från USA 2004 och är sedan dess omlackad. Inredningen är renoverad av Tärnsjö Sadelmakeriskola, vilket lär vara Sveriges enda skola av det slaget.

Såvitt Lindemalms vet är deras bil den enda av den här årsmodellen i Sverige.

Hudson Hornet från 1957 är egentligen en AMC. Men vem bryr sig?

Hudson Hornet från 1957 är egentligen en AMC. Men vem bryr sig?

Under några år for paret Lindemalm omkring med antingen en amerikansk tältkärra eller en husvagn bakom bilen, men de tiderna är förbi. Nu blir det mellan 150 och 200 mil per år. Vackert så.

Under några år for paret Lindemalm omkring med antingen en amerikansk tältkärra eller en husvagn bakom bilen, men de tiderna är förbi. Nu blir det mellan 150 och 200 mil per år. Vackert så.

Djävulen sitter i detaljerna. Extrautrustat med en ring runt tacklocket.

Djävulen sitter i detaljerna. Extrautrustat med en ring runt tacklocket.

Påkostat. Detaljrikedomen är helt otrolig. Vem tittar nära på sådant här?

Detaljrikedomen är helt otrolig. Vem tittar nära på sådant här? Påkostat.

Hudson Hornet tillverkades strikt sett mellan 1951 och 1954, då Nash-Kelvinator och Hudson bildade American Motor Company, AMC. AMC sålde bilar under namnet Hudson fram till och med modellåret 1957. 1957 var också det enda året då Hudson utrustades med fenor.

1947 Nash Ambassador

1947 Nash Ambassador

1965 Pontiac Catalina

1965 Pontiac Catalina

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

5 kommentarer

Jim Lundberg: Hej igen! Det var en intressant tanke. Tyvärr så vet jag för lite om båtmotorer för att kunna svara på detta. Snöskotrar har även de förärats egna oljor och jag har för mig att det har med...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842