Vad händer på Futurlinerfronten?

Vad händer på Futurlinerfronten?

Publicerad

Det var ett tag sedan vi skrev om Futurlinern här på hemsidan. Arbetet har tagit ny fart.

Plåtarbetet på Futurlinern har tagits över av "Plåt-Conny" Eriksson. Han är välkänd inom customkretsar, även om han hunnit med en och annan originalrenovering.

-Nicklas Jonsson och jag pratade redan 2008 om att jag skulle göra lite plåtarbete på Futurlinern. Tyvärr var det inte möjligt då men jag är glad att jag fick frågan i år, säger Plåt-Conny.

Just hans vana vid custombyggen kommer väl till pass på Futurlinern då alla tolv bussarna skiljer sig åt.

-Det är ett fantastiskt fordon, inte bara till storleken utan även till konstruktionen, och jag känner mig väldigt ödmjuk inför uppgiften att få vara med och renovera den.

Bussen står sedan någon månad tillbaka i Plåt-Connys garage och redan nu har det hänt en del. Bland annat har arbetet med dörrhålens överdelar slutförts och taket är demonterat. Och det var inte utan att Nicklas hajade till när Plåt-Conny berättade att han skulle kapa bort det.

-Om jag har räknat rätt har jag taksänkt 134 bilar genom åren. Det här blir det första taket som jag kommer att montera tillbaka i samma höjd.

 

Plåt-Conny i full fart i hytten. Överdelen till dörrhålet är både tillverkat och på plats.

Överdelen på andra sidan fick också nytillverkas.

Hela den vänstra bakdelen av hytten har byggt upp från grunden och väntar på en del justeringar.

En Futurliner är stor och garaget bara aningen större. Vilken tur att det finns plats för engelska hjulet i lastutrymmet.

Jovisst är det nedre delen av instrumentpanelen som har fått ny plåt.

Taket har inte varit loss tidigare. Det är både bekvämare och enklare att skära loss det och laga det på arbetsbänken. Bland annat behöver fästet till takluckan ny plåt.

Dörrarna är blästrade och redo för nya bottendelar, innan de åter kan monteras.

De gamla originalplåtarna till insteget återanvänds och här passas aluminiumplåtarna in.

Faktaruta: Vad är en Futurliner?

Inför framtidsturnén Parade of Progress 1940 byggde GM tolv utställningsbussar avsedda för ändamålet. Bussarna turnerade runt om i USA och visade nymodigheter som stereofoniskt ljud, reamotorer, televisionsapparater och mikrovågsugnar. I en tid då inte ens radio var en självklarhet i varje hem, än mindre en tv, lockade turnén stora skaror av människor var den än drog fram.

I början av 1950-talet renoverades bussarna och fick delvis ny design innan de fortsatte turnera. Just detta exemplar användes för att visa upp nymodigheter kring jordbruk.

Den sista Parade of Progress hölls 1956 och därefter skingrades bussarna.

Futurliner #8 hamnade tillsammans med #11 hos statspolisen i Michigan där den användes för trafiksäkerhetsundervisning. Bussen kom till Sverige våren 2008 från USA och importerades av Nicklas Jonsson. Samma år premiärvisades den på Classic Motor Festival i Ånnaboda.

Det var den första Futurlinern som lämnade USA och det sämsta Futurlinerobjektet som det någonsin har påbörjats en originalrenovering på.

Genom sitt företag Jonsson Power – Entertainment Cars har Nicklas Jonsson tillsammans med sponsorer, entusiaster, och frivilliga renoverat Futurlinern från grunden och är idag mer än halvfärdig. Classic Motor har följt renoveringen sedan starten.

Futurliner

Motor: Bensindriven rak sexa (GMC 302)

Växellåda: Fyrstegs automatlåda (Hydramatic) samt tvåväxlad tillsatslåda.

Längd: 10 meter

Bredd: 2,4 meter

Höjd: 3,5 meter

Vikt: cirka 14 ton

FOTO: DAG HEDQWIST/JONSON POWER

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Oljeblandning Saab tvåtakt

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Erik. Utombordsmotorer har ofta en arbetstemperatur på cirka 60 grader och valet av den låga temperaturen ska ha att göra med saltutfällning och korrosion i kylsystemet som tydligen uppstår vid...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

  • Classic Motor 2020-05

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842