Plåtarbetet på Futurlinern har tagits över av ”Plåt-Conny” Eriksson. Han är välkänd inom customkretsar, även om han hunnit med en och annan originalrenovering.
-Nicklas Jonsson och jag pratade redan 2008 om att jag skulle göra lite plåtarbete på Futurlinern. Tyvärr var det inte möjligt då men jag är glad att jag fick frågan i år, säger Plåt-Conny.
Just hans vana vid custombyggen kommer väl till pass på Futurlinern då alla tolv bussarna skiljer sig åt.
-Det är ett fantastiskt fordon, inte bara till storleken utan även till konstruktionen, och jag känner mig väldigt ödmjuk inför uppgiften att få vara med och renovera den.
Bussen står sedan någon månad tillbaka i Plåt-Connys garage och redan nu har det hänt en del. Bland annat har arbetet med dörrhålens överdelar slutförts och taket är demonterat. Och det var inte utan att Nicklas hajade till när Plåt-Conny berättade att han skulle kapa bort det.
-Om jag har räknat rätt har jag taksänkt 134 bilar genom åren. Det här blir det första taket som jag kommer att montera tillbaka i samma höjd.
Faktaruta: Vad är en Futurliner?
Inför framtidsturnén Parade of Progress 1940 byggde GM tolv utställningsbussar avsedda för ändamålet. Bussarna turnerade runt om i USA och visade nymodigheter som stereofoniskt ljud, reamotorer, televisionsapparater och mikrovågsugnar. I en tid då inte ens radio var en självklarhet i varje hem, än mindre en tv, lockade turnén stora skaror av människor var den än drog fram.
I början av 1950-talet renoverades bussarna och fick delvis ny design innan de fortsatte turnera. Just detta exemplar användes för att visa upp nymodigheter kring jordbruk.
Den sista Parade of Progress hölls 1956 och därefter skingrades bussarna.
Futurliner #8 hamnade tillsammans med #11 hos statspolisen i Michigan där den användes för trafiksäkerhetsundervisning. Bussen kom till Sverige våren 2008 från USA och importerades av Nicklas Jonsson. Samma år premiärvisades den på Classic Motor Festival i Ånnaboda.
Det var den första Futurlinern som lämnade USA och det sämsta Futurlinerobjektet som det någonsin har påbörjats en originalrenovering på.
Genom sitt företag Jonsson Power – Entertainment Cars har Nicklas Jonsson tillsammans med sponsorer, entusiaster, och frivilliga renoverat Futurlinern från grunden och är idag mer än halvfärdig. Classic Motor har följt renoveringen sedan starten.
Futurliner
Motor: Bensindriven rak sexa (GMC 302)
Växellåda: Fyrstegs automatlåda (Hydramatic) samt tvåväxlad tillsatslåda.
Längd: 10 meter
Bredd: 2,4 meter
Höjd: 3,5 meter
Vikt: cirka 14 ton
FOTO: DAG HEDQWIST/JONSON POWER