Uppåt i Futurlinern

Uppåt i Futurlinern

Publicerad

Ny trappa på gång till Futurlinern och takluckan kommer snart att kunna öppnas – denna gång är det bara uppåt för Futurliner #8.

En trappa är en trappa... eller? Inte när det gäller Futurliner #8. Där behövs en trappa för att ta sig från marken upp till förarhytten. Även om trappan ser rak ut vid en första anblick är den svängd hela vägen. Den gamla var duktigt rostig och därför håller en ny trappa på att ta form i Rosendals Smide, Arvika, av Mats Kristoffersson efter Jarl Nilsons ritningar.

– Trappan är snygg men det är en komplicerad konstruktion.

I grunden är det en trappstegsformad stålplåt som förstärkts på baksidan. På den monteras sedan rostfria falslister och därpå monteras de rostfria panelerna.

– De våffelmönstrade panelerna är originalen som vi snyggat upp. De är dels skruvade och dels falsade på plats, Att panelerna har några små revor ser vi som en del av Furturlinerns historia och det går helt i linje med ambitionen att behålla så mycket som möjligt av de ursprungliga delarna.

Trappan kommer snart att få ett rejält pianogångjärn monterat i toppen och originallåset monterat i botten. På Futurlinern är trappan inte bara en trappa utan även en dörr som kan vikas upp för att komma in i motorutrymmet.

Stommen till trappan är färdigbockad och jämförs med originalet.

Endast en av förstärkningarna har överlevt men den nya får två som det ska vara.

Bockade, svetsade och slipade – nu sitter förstärkningarna på plats på trappan.

Mats Kristoffersson och Jarl Nilson ser till att det går uppåt med Futurlinerprojektet.

Det arbetas på flera fronter och Plåt-Conny Hermansson Eriksson håller som bäst på att renovera ramen till takluckan i förarhytten.

– Ramen var extremt rostig trots att den var tillverkad i 2,5 millimeters plåt. Jag såg först inte ens att det hade varit två spår för luckan, säger Conny.

Att göra en ram låter inte så svårt, men här har det handlar det om en bockad ram som är välvd, vilket har krävt mycket handarbete av Conny.

– Då fick jag haft nytta av mina erfarenheter från custombyggen.

Ramen punktsvetsades fast i arbetsbänken, en liten bit i taget värmdes sedan upp och sträcktes tills den fick rätt form, därefter värmdes ytterligare en bit och sträcktes tills hela stycket hade fått rätt form.

– Att det blir exakt rätt välvning på ramen är viktig då luckan ligger kant i kant med taket. Det känns häftigt att lösa problem som andra går bet på. Det är en stark drivkraft för mig och på kuppen lär jag mig nya saker.

 FOTO: MERCONDA, JONSSON POWER

Okonventionell lösning men det fungerar. Genom att punkta, värma, sträcka och punkta fick det kraftiga vinkeljärnet rätt välvning.

Det är lätt att missa att ramen har två spår – rosten och tidens tand har nästan utplånat det ena från ramen.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Modifiera tändsystem på Monark Monarped från 1956

2 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Frasse. Jag är lite osäker på det. Visserligen är det en separat spole men då den saknar polskor så snor den ju energin från belysningsspolen. I alla fall så "lånar" den ju...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

  • Classic Motor 2020-07

  • Classic Motor 2020-06

Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842