Nostalgi: Sachs-fabrikens mest sålda mopedmotor
Publicerad 2020-11-07 06:00
Sachsfabriken i tyska Schweinfurt var världens största tillverkare av mopedmotorer under slutet av 1960-talet och kanske till och med längre fram i tiden än så. Den 2-växlade kickstartsmotorn Sachs 50/2 KS var den populäraste motorn av dem alla och sas vara världens mest sålda motor. I alla fall vid tillfället broschyren från Svenska cykelfabriken gick i tryck.
Det fullkomligen vimlar av mopedmodeller i Sverige och Europa med den numer ikoniska motorn från Sachs. Men Sachsmotorerna är inte för alla. En del tycker de skramlar, andra tycker de har en onödigt besvärlig konstruktion med alla shims. Jag skulle säga att Sachs 50/2 är mopedmotorns svar på Volvo. Inte spännande, men stryktålig som få.
Vad tycker ni om Sachs 2-växlade motorer?
Josefine Andersson

Sachs 50/2-motor. Här vid provmontering på nyrenoverad Compact 1240 med fäste för benskydd.
-
Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare
-
#1
Tänk om man kunde köpa en sån för 455 kronor idag.
-
#2
Den var inte alls populärast, den var väl den mest förekommande motorn ett tag. Tre- eller fyrväxlade motorer var populärast, tvåväxlat var nåt man fick stå ut med när man ärvt en släktings gamla moped.
-
#3
Jag gillar den och när man lärt shimsa den och har alla verktyg som behövs, är den ganska lättskruvad och är man noggran så är den skottsäker, Någonting har man lärt sig sedan man var 13 och började meka med en gammal skiftnyckel som även fick rycka in som hammare och en kombinerad tändstiftshylsa/skruvmejsel. svagheten är dom hoppande växlarna.
Men man bör nog kanske ta cyckelfabrikens tillverknings rekord med en lika stor nypa salt som angivna effektsiffror på trimcylindrarna dom sålde, det är möjligt att dom var störst om man jämför tillverkarna som bara tillverkade lösa motorer som sachs och jlo,
Men i totalt antal kan ingenting slå Hondas lilla 50cc fyrtakts motor som kom redan på 50 talet och fortfarande utgör stommen i dom flesta kinaskotrarna 70 år senare sist jag såg några siffror på antal tillverkade hondamotorer så var det uppåt 70 miljoner exemplar, men det kan vara betydligt mer
-
#4
Givetvis ska man ta allt som står i broschyrer med en nypa salt. Med populäraste Sachsmotorn menas den motor som allra flest köpte vid tiden. Ungdomar ville ha så många växlar som möjligt, men långt ifrån alla mopedtillverkare och konsumenter köpte 3-växlade motorer i slutet av 1960-talet. Sachs 50/2 KS var vanligast förekommande på mopeder med just Sachsmotorer. Tillverkarna hade någon enstaka sportmodell med 3-växlat alternativ medan det vimlade av modeller med 2-växlade motorer. Men som sagt undrar även jag om inte Hondas automatmotor som satt på alla Cub-modeller slog Sachsfabriken på fingrarna när det gällde försäljning, men den räknades förstås inte som moped i Sverige då den hade mer än 1 hk. Därför kände jag att det var lämpligt att skriva att den sas vara världens mest sålda mopedmotor och inte att den var det.
-
#5
köpte en 3 vxl sachs motor tror det var 1972
den nya sorten utan fläktkylning till min
mcb 50 ss, kopplingslager, ram - lager var slut
i den fläktkylda motorn så en ny motor blev det, fick betala 1000 kr 1972 för motorn, idag
skulle jag renoverat den fläktkylda motorn,
men kunskapen fanns inte i hjärnkontoret...
-
#6
Den tvåväxlade Sachsmotorn spöar den treväxlade Sachsmotorn i accelerationen alla dar i veckan!
-
#7
fick köpa en mcb 2 vxl av en äldre herre som
fick överta sin fars mcb, den stod i en källare
i 40 år , frågade vad han skulle ha för den,
tycker du 500 är för mycket göran sade han,
nä det är lagom sade jag,, tog bort svänghjuls
kåpan,klinisk rent var det, bara slå i bensin
och köra iväg, men oj vad den fyrtaktade
fick kapa kolven 5 mm 2 kugg större f-drev
den gick sedan perfekt, det fasta munstycket fick sitta kvar, fick köra några km innan kopplingen släppte, fick 7500 för den,
en bra affär...
-
#8
Jim Lundberg skrev:
Den tvåväxlade Sachsmotorn spöar den treväxlade Sachsmotorn i accelerationen alla dar i veckan!
Absolut. Föredrar de tvåväxlade faktiskt.
-
#9
Finns det nån statistik över hur många 2 växlade Sachs motorer som tillverkades? Hade varit lite spännande att veta hur många som tillverkades
-
#10
ram lagren skulle vara 6203, 3 lameller,
då skulle motorn passa dagens moped
fart dårar...80-90 km, no problem...
-
#11
Tvåväxlade motorer sitter ju oftast i lättare mopeder, sätt en tvåväxlad motor i en E-type så får vi se hur bra den accelererar. Kanske läge att jämföra två Compacter, en med två växlar och en med tre? Om man ska trimma så är det bättre med tätare steg mellan växlarna dvs fler växlar, men det är en annan sak.
-
#12
Hej. Givetvis måste man jämföra två lika tunga mopeder. Tar du en tvåväxlad och en treväxlad Compact så är den tvåväxlade snabbare i axet.
Det tar tid att växla och det tar tid att ligga och dra på en mellanväxel. Om motorn bara har vrid nog att "hämta upp" vid uppväxling så har man tjänat in tid.
Om den tvåväxlade motorn satt i mopeder för att de var lätta eller för att de var lite simplare vet jag inte, men en tvåväxlad sportmoped som E-Type kanske inte skulle bli någon "kioskvältare". Kanske mer som Husqvarnas sportiga Blöjpilen med två växlar, remdrift och cykelpedaler. Fast den blev ju kultförklarad 
-
#13
man måste ha i åtanke att alla mopeder blir
lite slöare av all julmat man vräker i sig..
vad det nu kan bero på..
-
#14
Jo men visst är känns den tvåväxlade Sachsmotorn piggare än den 3 växlade, har ingen direkt erfarenhet av helt "orörda" Sachs motorer, men en tvåväxlad med trampor och kedjetrans, som har original allt förutom 12mm förgasare, kändes betydligt piggare än en 3 växlad med allt original förutom 3.5 hk cylinder...
-
#15
Min Raket med tvåväxlad kickmotor är ju iaf. grymt slö. Allt är rengjort och dreven är rätt. Går bra på plan mark men nån brantare backe sv det brantare slaget klarar den inte. 
-
#16
Matte - Den tvåväxlade motorn på Raketen är inget fartvidunder direkt. Däremot hade Compact 1248 med fläktkylda cylindern och den stora toppen ett riktig bra fart jämfört med de som tillverkades åren efter nya mopedlagen 1961.
Tänk om man kunde köpa en sån för 455 kronor idag.
Den var inte alls populärast, den var väl den mest förekommande motorn ett tag. Tre- eller fyrväxlade motorer var populärast, tvåväxlat var nåt man fick stå ut med när man ärvt en släktings gamla moped.
Jag gillar den och när man lärt shimsa den och har alla verktyg som behövs, är den ganska lättskruvad och är man noggran så är den skottsäker, Någonting har man lärt sig sedan man var 13 och började meka med en gammal skiftnyckel som även fick rycka in som hammare och en kombinerad tändstiftshylsa/skruvmejsel. svagheten är dom hoppande växlarna.
Men man bör nog kanske ta cyckelfabrikens tillverknings rekord med en lika stor nypa salt som angivna effektsiffror på trimcylindrarna dom sålde, det är möjligt att dom var störst om man jämför tillverkarna som bara tillverkade lösa motorer som sachs och jlo,
Men i totalt antal kan ingenting slå Hondas lilla 50cc fyrtakts motor som kom redan på 50 talet och fortfarande utgör stommen i dom flesta kinaskotrarna 70 år senare sist jag såg några siffror på antal tillverkade hondamotorer så var det uppåt 70 miljoner exemplar, men det kan vara betydligt mer
Givetvis ska man ta allt som står i broschyrer med en nypa salt. Med populäraste Sachsmotorn menas den motor som allra flest köpte vid tiden. Ungdomar ville ha så många växlar som möjligt, men långt ifrån alla mopedtillverkare och konsumenter köpte 3-växlade motorer i slutet av 1960-talet. Sachs 50/2 KS var vanligast förekommande på mopeder med just Sachsmotorer. Tillverkarna hade någon enstaka sportmodell med 3-växlat alternativ medan det vimlade av modeller med 2-växlade motorer. Men som sagt undrar även jag om inte Hondas automatmotor som satt på alla Cub-modeller slog Sachsfabriken på fingrarna när det gällde försäljning, men den räknades förstås inte som moped i Sverige då den hade mer än 1 hk. Därför kände jag att det var lämpligt att skriva att den sas vara världens mest sålda mopedmotor och inte att den var det.
köpte en 3 vxl sachs motor tror det var 1972
den nya sorten utan fläktkylning till min
mcb 50 ss, kopplingslager, ram - lager var slut
i den fläktkylda motorn så en ny motor blev det, fick betala 1000 kr 1972 för motorn, idag
skulle jag renoverat den fläktkylda motorn,
men kunskapen fanns inte i hjärnkontoret...
Den tvåväxlade Sachsmotorn spöar den treväxlade Sachsmotorn i accelerationen alla dar i veckan!
fick köpa en mcb 2 vxl av en äldre herre som
fick överta sin fars mcb, den stod i en källare
i 40 år , frågade vad han skulle ha för den,
tycker du 500 är för mycket göran sade han,
nä det är lagom sade jag,, tog bort svänghjuls
kåpan,klinisk rent var det, bara slå i bensin
och köra iväg, men oj vad den fyrtaktade
fick kapa kolven 5 mm 2 kugg större f-drev
den gick sedan perfekt, det fasta munstycket fick sitta kvar, fick köra några km innan kopplingen släppte, fick 7500 för den,
en bra affär...
Absolut. Föredrar de tvåväxlade faktiskt.
Finns det nån statistik över hur många 2 växlade Sachs motorer som tillverkades? Hade varit lite spännande att veta hur många som tillverkades
ram lagren skulle vara 6203, 3 lameller,
då skulle motorn passa dagens moped
fart dårar...80-90 km, no problem...
Tvåväxlade motorer sitter ju oftast i lättare mopeder, sätt en tvåväxlad motor i en E-type så får vi se hur bra den accelererar. Kanske läge att jämföra två Compacter, en med två växlar och en med tre? Om man ska trimma så är det bättre med tätare steg mellan växlarna dvs fler växlar, men det är en annan sak.
Hej. Givetvis måste man jämföra två lika tunga mopeder. Tar du en tvåväxlad och en treväxlad Compact så är den tvåväxlade snabbare i axet.

Det tar tid att växla och det tar tid att ligga och dra på en mellanväxel. Om motorn bara har vrid nog att "hämta upp" vid uppväxling så har man tjänat in tid.
Om den tvåväxlade motorn satt i mopeder för att de var lätta eller för att de var lite simplare vet jag inte, men en tvåväxlad sportmoped som E-Type kanske inte skulle bli någon "kioskvältare". Kanske mer som Husqvarnas sportiga Blöjpilen med två växlar, remdrift och cykelpedaler. Fast den blev ju kultförklarad
man måste ha i åtanke att alla mopeder blir
lite slöare av all julmat man vräker i sig..
vad det nu kan bero på..
Jo men visst är känns den tvåväxlade Sachsmotorn piggare än den 3 växlade, har ingen direkt erfarenhet av helt "orörda" Sachs motorer, men en tvåväxlad med trampor och kedjetrans, som har original allt förutom 12mm förgasare, kändes betydligt piggare än en 3 växlad med allt original förutom 3.5 hk cylinder...
Min Raket med tvåväxlad kickmotor är ju iaf. grymt slö. Allt är rengjort och dreven är rätt. Går bra på plan mark men nån brantare backe sv det brantare slaget klarar den inte.
Matte - Den tvåväxlade motorn på Raketen är inget fartvidunder direkt. Däremot hade Compact 1248 med fläktkylda cylindern och den stora toppen ett riktig bra fart jämfört med de som tillverkades åren efter nya mopedlagen 1961.