Kärt barn har många namn

Modellen tog världen med storm och 2016 hade företaget tillverkat en miljon exemplar av denna brittiskinspirerade sportvagn. Exempelvis jämförde den brittiska tidningen Autocar & Motor i sitt juninummer 1989 MX-5:an med den samtida Lotus Elan efter att ha provkört bilen i USA våren 1989. Fördel Mazda på minst två punkter: priset och bakhjulsdriften. Och samtida bedömare såg bilen som den som tog vid efter MGB och Triumph Spitfire.

En av dem som kommer ihåg lanseringen i Sverige är Hans Björck. Han var nämligen marknadschef på Mazda på den tiden och kanske den person som såg till att bilen kom till Sverige redan från början.

Kärt barn har många namn
Auto Motor & Sports chefredaktör Alrik Söderlind provkörde Mazda Miata i USA i slutet på 1980-talet. Omdömet? ”Det är tveklöst den trevligaste bil jag kört och det blir bara roligare och roligare ju mer jag kör, och den känns inte trång, bara intim. Kärlek.”

Sverige fick till slut en tilldelning på 200 röda bilar till återförsäljarna samt ytterligare 25 till andra kunder. Alla dessa gick åt som smör i solsken.

Svaret på varför bilmodellen överlevt kanske står att finna i en intervju i den numera nedlagda tidningen Bil&MC. En av upphovsmännen, Tom Matano, berättar om bildesign och att ”efter cirka 20 år är det dags att köpa samma bil igen. Nu har bilen blivit lite gammelbil och man blir lite nostalgisk, man minns hur trevligt man hade det med just den bilmodellen och man längtar tillbaka till den bilen. Då köper man en likadan bil igen”.

Kärt barn har många namn
”Plasten på panelen är smäckigt ihålig, bilen känns pytteliten bredvid alla stora jänkare när jag rullar iväg på Freeway 45.” Så skrev Alrik Söderlind om bilen då.

När det blev dags att ta in MX-5 till Sverige var det något som saknades på bilen. Ett märke eller ett emblem.

– Bilen såg naken ut framtill. Där fanns ingenting. Det här var kring jul 1989 och jag var på NK som då också fanns i Täby Centrum. Beach Boys hade precis släppt en ny platta och där såg jag den, symbolen vi skulle ha, berättar Hans Björck.

Symbolen sattes sedan på samtliga svensksålda bilar av 1990 års modell. Den var alltså aldrig en officiell Mazdasymbol, men har likväl dykt upp i senare marknadskommunikation från Mazda. Ett fint erkännande för ett väl utfört hantverk.

Kärt barn har många namn
Den amerikanska flaggan byttes ut mot en japansk och den svartvita schackrutiga fick vara kvar. Klart.

1991 är det dags för bilmässan i Stockholm och Mazda MX-5 ska givetvis visas även där. Vid det laget är Hans Björck trött på röda bilar. Han vill ha något annat så huvudkontoret i Japan vill skicka en grön Eunos Roadster.

– Jag ville ju ha en själv, så jag bad om två och motiverade det med att jag ville gardera mig mot eventuella olyckshändelser.

Olyckshändelsen Hans refererar till inträffade vid bilsalongen i Stockholm 1989 då Olle Olsson Bilimport, som även var generalagent för Jaguar, hade ställt en vit XJ40 Sovereign på ett podium med en skylt hängande ovanför. När mässmontern var klar och det var en natt kvar till öppning föll det sig (pun intended) inte bättre än att skylten ramlade ner på bilen och skadade den. Snabbt som ögat kallades en vit kundbil in som putsades upp och ställdes ut istället. Nog om detta.

Hans får två bilar, båda av årsmodell 1991. En av dessa två bilar har Hans kvar än idag.

Kärt barn har många namn
1,6-litersmotorn i Mazda MX-5 ger rejält med skjuts på den lilla sportvagnen.

MX-5 är en riktigt bra instegsklassiker som du kan köra mer än du behöver skruva. Det är en bil för körglada, säger Fredrik Hesse, medlem och mentor i Miata Club of Sweden.

Han borde veta. Genom hans händer har det passerat ett flertal MX-5-modeller. Just nu kör han helst sin svarta MX-5 från 1992 – en specialmodell och den första årsmodellen med svart lack.

Hela artikeln finns att läsa i Classic Motor nummer 12 som finns ute till försäljning nu. 

Teckna en prenumeration

Kärt barn har många namn
”Det är en riktigt bra instegsklassiker som du kan köra mer än du behöver skruva. Det är en bil för körglada”, säger Fredrik Hesse.
Rulla till toppen