Konserverad motorcykelhistoria

Välbevarad Apollo 98 cc -38

Konserverad motorcykelhistoria

Publicerad

Ibland står tiden still och de senaste trettio åren har det hänt väldigt lite med denna Apollo 98 cc från 1938.

Classic Motor uppmärksammade denna, i ordets rätta bemärkelse, unika lättviktsmotorcykel i december 1990. Vi utsåg den då till Sveriges mest välbevarade lättviktare. Och det finns ingen anledning att betvivla att så fortfarande inte är fallet.

Apollo 98cc -38

En Apollo 98 cc från 1938 i absolut toppskick.

Motorcykeln köptes 1938 av en man i Dalarna, men när den levererades var mannen sjuk och sedan blev det bensinransonering, så den startades aldrig. Ägaren gick bort 1945 och änkan ett par år senare. Dödsboet sålde Apollon vidare till en stockholmare som provstartade den och sedan ställde den på en hylla i en källarlokal, där den stod från 1947 till 1989 då den fick en ny ägare i Lars-Åke Söderman.

Apollo 98cc -38 med Sachsmotor

Ingen tvekan om vem som tillverkat motorn.

Det var Lars-Åke som var ägare när Classic Motor alltså skrev om den för bra precis 30 år sedan. Lars-Åke sålde Apollon vidare 2015 till nuvarande ägaren Lennart (som är född 1938) och nu är det dags igen. 

– Den har stått övertäckt i varmgarage sedan Lennart köpte den, men tiden har inte riktigt räckt till för att ta med den på utställningar, berättar svärsonen Patrick Lindblom.

– Det skulle därför vara kul om någon tar hand om den så att kommer fram i ljuset.

Classic Motor 12-90

Tidningen där vi skrev om denna högst unika lättviktsmotorcykel.

Försäljningen sker via auktionssajten klaravik.se

Apollo 98cc -38 med sadel i original

Naturligtvis är även sadeln i ett utsökt skick. Notera namnet på tillverkaren. Otäckt samtida.

Apollo 98cc -38 kedjeskydd

Tveklöst en Apollo.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Cykla säkert

6 kommentarer

camaro88: En sån kedja har jag haft en gång i tiden,tidigt 60 talet....men har nått minne av att det inte var så värst bra uppfinning

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206