Konserverad motorcykelhistoria

Classic Motor uppmärksammade denna, i ordets rätta bemärkelse, unika lättviktsmotorcykel i december 1990. Vi utsåg den då till Sveriges mest välbevarade lättviktare. Och det finns ingen anledning att betvivla att så fortfarande inte är fallet.

Konserverad motorcykelhistoria
En Apollo 98 cc från 1938 i absolut toppskick.

Motorcykeln köptes 1938 av en man i Dalarna, men när den levererades var mannen sjuk och sedan blev det bensinransonering, så den startades aldrig. Ägaren gick bort 1945 och änkan ett par år senare. Dödsboet sålde Apollon vidare till en stockholmare som provstartade den och sedan ställde den på en hylla i en källarlokal, där den stod från 1947 till 1989 då den fick en ny ägare i Lars-Åke Söderman.

Konserverad motorcykelhistoria
Ingen tvekan om vem som tillverkat motorn.

Det var Lars-Åke som var ägare när Classic Motor alltså skrev om den för bra precis 30 år sedan. Lars-Åke sålde Apollon vidare 2015 till nuvarande ägaren Lennart (som är född 1938) och nu är det dags igen. 

– Den har stått övertäckt i varmgarage sedan Lennart köpte den, men tiden har inte riktigt räckt till för att ta med den på utställningar, berättar svärsonen Patrick Lindblom.

– Det skulle därför vara kul om någon tar hand om den så att kommer fram i ljuset.

Konserverad motorcykelhistoria
Tidningen där vi skrev om denna högst unika lättviktsmotorcykel.

Försäljningen sker via auktionssajten klaravik.se

Konserverad motorcykelhistoria
Naturligtvis är även sadeln i ett utsökt skick. Notera namnet på tillverkaren. Otäckt samtida.
Konserverad motorcykelhistoria
Tveklöst en Apollo.
Rulla till toppen