En riktig snövessla

En riktig snövessla

Publicerad

I början av 1943 fick en grupp amerikanska fordonstillverkare uppdraget att tillverka ett lätt stridsfordon av en helt ny typ. Resultatet blev en snövessla.

Fordonet skulle vara klart inom 180 dagar. Fordonet skulle klara av att bära 800 kg last, kunna köras i snö och med flyttankar även i vatten. Det skulle också vara möjligt att luftlandsätta med fallskärm och klara kraftigt lutande terräng. Allt detta avslöjade att det var ett stridsfordon avsett för ett väldigt speciellt uppdrag. Nämligen att slå ut fabriken i norska Vemork som producerade tungt vatten.

Studebaker Cargo Carrier M29 "Weasel"

En Studebaker Cargo Carrier M29 som i Sverige kom att heta Bandvagn m/48.

Ett av företagen som antog utmaningen var Studebaker. Utvecklingsarbetet blev omfattande och innebar bland annat att företaget fick leta upp lämpliga snöförhållanden. Dessa hittades i Kanada, ungefär 300 mil från fabriken i Indiana.

Studebaker Cargo Carrier M29 "Weasel"

En entusiastisk ägare till en Studebakervessla.

Framkomligheten i djup lös snö blev dock ett problem då fordonet grävde ned sig. Lösningen blev lika enkel som genial. Man backade. Då hamnade tyngdpunkten rätt och bandens klättervinkel kunde utnyttjas. Under 1943 blev det nya fordonet, som en av utvecklingsgruppens medlemmar döpt till Weasel (Vessla), klart att tas i bruk.

Lantbrevbäraren Oskar Johansson vid Vuonatjviken i april 1952

Studebaker Cargo Carrier användes också för postbefordran. Här är lantbrevbäraren Oskar Johansson vid Vuonatjviken i Arjeplogs fjällvärld i april 1952.

När Studebakervesslan stod klar var det ursprungliga uppdraget redan utfört, så fordonet kom att användas vid landstigningen i Normandie mot slutet av andra världskriget. Efter kriget fanns mängder av militära fordon som snart hittade nya användningsområden.

Ansättenstugan i Jämtlandsfjällen erbjöd vessleturer under det glada 70-talet.

Studebakervesslan hittade efter en tid även till Sverige där de förutom att användas inom försvaret även fick uppdrag i skogsindustrin och i turistnäringen.

Läs Per Ericssons artikel om Studebakervesslan i Classic Motor nummer 12 2020.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Nostalgi: Cykla säkert

6 kommentarer

camaro88: En sån kedja har jag haft en gång i tiden,tidigt 60 talet....men har nått minne av att det inte var så värst bra uppfinning

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

  • Classic Motor 2020-08

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206