Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Nu startar vi 2021 - gott nytt år önskar vi på Classic Motor! Klicka på pilen för att se vår nyårsfilm. Kommentera gärna!
Du som väntar på att säsongen ska dra igång med Classic Motor Marknad i Västerås väntar förgäves. Den ställs in även i år givet covid-19-situationen, men Tjolöholm Classic Motor verkar bli av. Så här ser det ut för våra övriga engagemang.
I Classic Motor nummer 1 har vi traditionsenligt en jultävling. Dessvärre saknas ett "a" i namnet på en av de fiktiva förarna. Rätt namn är Alister Ghimbai.
Idag, den 27 december, är det 75 år sedan serieproduktionen av VW Typ 1 startade.
Träsvarvar, lödkolvar, stafflier och ångmaskiner - här kunde man lösa eventuella fritidsproblem!
En av våra allra största speedwaystjärnor, Rune "Kyparn" Sörmander, har lämnat oss.
"När fjärde ljuset brinner, vi hämtar julegran och alla barnen räknar dan före dan före dopparedan". Vi bygger dessutom pepparkaksbilar. Vi på Classic Motor önskar alla en riktigt god jul.
Kom in i diskussionen
Kärvande växelförare i JB 150 cc
2 kommentarer
Jim Lundberg: Ok - kul att det går åt rätt håll. Berätta gärna hur det slutade!
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Tanusen väcker minnen, första bilen jag körde, brukade få ratta och växla när jag satt i knäet på farsan, sedermera körde jag själv- (var väl omkring 10-12 år) -när vi var i sommarstugan, kom även ihåg att jag tog bort klisterlappar på strålkastarna så att det blev höger-asymetriskt då det blev högertrafik (farsan hade bytt lyktglasen i förväg).Sen så var det ju det hära med växelspaksknoppen som jag lyckades ha sönder vid ett par tillfällen när jag körde själv och växlade för häftigt (rena rallycrossen vill jag lova när farsan var utom synhåll) -det var ju rattväxel så det var lätt hänt att knoppen gick av, det var ju före plastens tid tanusen var tillverkad (tror jag) -så antagligen var det kanske bakelit eller dyligt,ja ja inte så stadig i alla fall.
Men förutom de missödena så är det bara roliga minnen jag har av tanusen, den gick tex. felfritt på en semester tur från Norrland i till Köpenhamn tur o retur, m.fl. semester turer.
Ja det var tider det!
Gott slut och gott nytt år
Hej Gunnar och tack för din berättelse! Det måste varit ett äventyr att få ratta en bil i den åldern.
Gott slut och gott nytt!
fick en rostig taunus 17 m av min svåger när
jag fick kortet, efter en månad åkte jag och
kompisar till örebro för att köpa korv
mitt natten.. på hemvägen gick det så fort
att vid gamla smalspåret i ljusfallshammar
gick bilen av vid mcperson fjädringen på
båda sidor, sedan punktering utanför
finspång, domkraften räckte inte till
fick gå in på en tomt och hämta en stock
och sedan lyfta bilen fram, vi kom hem
03.30 ungefär, det var 46 år sedan men minns väl. åkte med sprucken framvagn i 4 mån,
totalt livsfarligt, när man gungade bilen
såg man sprickan öka och minska..hm
Min första bil var en 20M XL -71 som jag renoverade och var klar lagom till 18 års dagen, vilken lycka!
Gott Nytt År gänget på CM och alla veretanvänner!
Veteranvänner skulle det stå..
Tack detsamma!
tror ni det finns något hopp om veteranmarknader i år?
Satt det inte en V4:a i den bilen ?
Eller det kanske var vissa årsmodeller bara ?
Jag åker ju SAAB med V4:a och vet att det finns en och annan som monterat in Fords 1,7 liters V4:a istället för den 1,5 liters V4:an som sitter som standard i SAABen
både rak 4 och V4 dom fanns med 1.7 V4 också,
vet ej årsmodell. fanns någon som hette
TS med rak 4 cyl motor den satt i min taunus
jo, en el stoppade i den motorn i en saab v4
och borrade upp dem till över 1800 cc
@Mats på Wingen: Ford Taunus bytte från raka fyror till V4 på 17M 1964 och då tillkom även V6 som döptes till 20M. Redan tidigare, 1962, bytte Taunus 12M från raka fyror till V4.
min polares farsa hade en grå 20 m med V6
vart har alla tagit vägen, var dom så
hopplöst rostbenägna..