Första bilen, Lincoln Futura , finns kvar än i dag men ombyggd till Batmobile. Den användes i TV-serien med Burt Ward och Adam West på sextiotalet.
I Amerika tillverkas idag (för den som har gott om pengar) replikor av både Futuran och Batmobilen.
Om man inte bara tittar mot Amerikat, med sina spajsade designer och futuristiska fantasier, kan man notera att Citroën etablerade en fungerande framtidsmaskin, på Bilsalongen i Paris 1955.
Citroën DS hade ett helt annat formspråk än någon annan biltillverkares på den tiden, och den kunde till och med lyfta (en smula) från marken. Där har ni den fungerande framtidsbilen, som var i produktion ända fram till 1975.
Hej Anders. Jag fick lift av en kille som hade en "Padda" Citroën från 1957. Det var som att kliva in i ett flygande tefat! Enekrad ratt och "digitala" mätare. Dessutom så sjönk bilen vid parkering och höjde sig igen vid start. Måste ha varit häftig på drygt 60 år sedan!
Citroens padda fick jag prova på för c:a 50 år sen. Mjuk och gungig att köra på sitt eget sätt. Vid ett tillfälle gjorde jag dumheten att bararmad luta mig över det uttorkade glasfibertaket. Armarna blev som kaktusgrenar, mycket plockande blev det.
Några år senare körde jag en taxireggad padda som skolskjuts, och det läskigaste var bromsen som bara var en knapp på golvet, såg ut som en fotomkopplare ungefär. Fungerade utmärkt, men hur begriper jag inte än idag.
John Ridell
Ha.ha! "Kaktusgrenar", Förstår precis. Men Paddan ska tydligen vara hyfsat lättmekad - enligt en ägare. Bakskärmarna sitter tydligen med en enda M12(?)-mutter inne i baklyset. Om man bara hittar muttern så ska det visst bara vara att dar skärmen bakåt.
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. Logga in här.
Vi får med jämna mellanrum rapporter om lurendrejare som framför allt utnyttjar köpesannonserna i tidningen. Här är ett exempel på hur det kan gå till. Se upp därute!
Vi hade i alla fall tur med vädret. Under lördagen tog sig ett 40-tal ekipage runt på torra fina vintervägar norr om Stockholm när Motorhistoriska sällskapet arrangerade Snösvängen 2021.
Bengor: Hej igen !
Henrik:
En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar.
• Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt.
• Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.
Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206
Första bilen, Lincoln Futura , finns kvar än i dag men ombyggd till Batmobile. Den användes i TV-serien med Burt Ward och Adam West på sextiotalet.
I Amerika tillverkas idag (för den som har gott om pengar) replikor av både Futuran och Batmobilen.
Hm... Måste kolla i spargrisen.
Behövs rätt stor spargris...
jo...
Om man inte bara tittar mot Amerikat, med sina spajsade designer och futuristiska fantasier, kan man notera att Citroën etablerade en fungerande framtidsmaskin, på Bilsalongen i Paris 1955.
Citroën DS hade ett helt annat formspråk än någon annan biltillverkares på den tiden, och den kunde till och med lyfta (en smula) från marken. Där har ni den fungerande framtidsbilen, som var i produktion ända fram till 1975.
Hej Anders. Jag fick lift av en kille som hade en "Padda" Citroën från 1957. Det var som att kliva in i ett flygande tefat! Enekrad ratt och "digitala" mätare. Dessutom så sjönk bilen vid parkering och höjde sig igen vid start. Måste ha varit häftig på drygt 60 år sedan!
Citroens padda fick jag prova på för c:a 50 år sen. Mjuk och gungig att köra på sitt eget sätt. Vid ett tillfälle gjorde jag dumheten att bararmad luta mig över det uttorkade glasfibertaket. Armarna blev som kaktusgrenar, mycket plockande blev det.
Några år senare körde jag en taxireggad padda som skolskjuts, och det läskigaste var bromsen som bara var en knapp på golvet, såg ut som en fotomkopplare ungefär. Fungerade utmärkt, men hur begriper jag inte än idag.
John Ridell
Ha.ha! "Kaktusgrenar", Förstår precis. Men Paddan ska tydligen vara hyfsat lättmekad - enligt en ägare. Bakskärmarna sitter tydligen med en enda M12(?)-mutter inne i baklyset. Om man bara hittar muttern så ska det visst bara vara att dar skärmen bakåt.