En Sonett vit som snö

En Sonett vit som snö

Publicerad

Lars Karmlid älskar Saab i allmänhet och Sonett V4 i synnerhet. Sportbilen väcker uppmärksamhet, även i veteranbilskretsar.

I det lilla bagageutrymmet i Lars Karmlids Saab Sonett V4 ligger några reklambroschyrer som trots att de har 52 år på nacken fortfarande ser moderna ut. Saab ville sticka ut som ett fräscht alternativ och de ambitionerna går igen även i marknadsföringen. I den engelskspråkiga broschyren slår reklam­makarna på stora trumman för att Sonett V4 inte är något annat än en förfinad svensk idé om hur en dyr leksak egentligen ska vara konstruerad. 

Med tanke på de nätta ytter- och innermåtten är det bara att hålla med. Detta är en bil som inte är det minsta praktisk att använda i vardagen. Men som statushöjare på uppfarten i något av de mer exklusiva områdena i Kalifornien fungerade bilen alldeles utmärkt på 1960-talet.

Med framhjulsdrift, frihjul och en vass V4-motor är Saab Sonett V4  en bil som uppmuntrar  till aktiv körning på kurviga vägar.

Med framhjulsdrift, frihjul och en vass V4-motor är Saab Sonett V4 en bil som uppmuntrar till aktiv körning på kurviga vägar.

Den lilla V4-motorn vaknar till liv med ett rytande för att omedelbart gå ned på en mullrande tomgång som lägger sig som en ljudmatta i garaget.

Lars Karmlid kör varsamt ut den vita bilen som alldeles för sällan får komma ut på vägarna.

– Det brukar inte bli mer än tjugo mil per år. Jag sparar den till sommarens utställningar, säger han med ett stort leende när han med stor möda tar sig ur den extremt låga bilen som inte är byggd för långa svenskar.

Lars Karmlid konstaterar att det är lättmekat under huven som givetvis (?) öppnas framåt.

Lars Karmlid konstaterar att det är lättmekat under huven som givetvis (?) öppnas framåt.

Bilen hittade han redan 1997 efter att ha lusläst bilannonser i flera år, och han beskriver det som kärlek vid första ögonkastet.

– Den var i ett väl renoverat originalskick.

Ett bagageutrymme på 200 liter och en svår baklucka - perfekt för den som reser lätt.

Ett bagageutrymme på 200 liter och en svår baklucka - perfekt för den som reser lätt.

Läs hela artikeln om Saab Sonett i allmänhet och Lars Karmlids bil i synnerhet i Classic Motor nummer 2 2021.

Är du inte prenumerant än? Beställ din prenumeration här.

Text & foto: Peter Fredriksson

On
Off

1 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Dålig laddning på Monark Blue Arrow med elektroniskt relä

7 kommentarer

Bengor: Hej igen ! Henrik: En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar. • Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt. • Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

  • Classic Motor 2020-10

  • Classic Motor 2020-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206