Classic Motor blev inbjuden till Ekshärad för att prata körning på isvägar och att åka med.
Ett rent familjenöje med korvgrillning, pulkaåkning och isracing med gamla svenska klassiker som kanske gjort sitt på allmänna vägar, men som har mycket kvar att ge.
Vi börjar på Mossbergssjön där specialsträcka 10 kördes under Svenska rallyt 1980. Där träffar vi bland annat Jonas Granberg som tillsammans med några fler entusiaster lägger timmar på att ploga och underhålla isbanan genom att begjuta den med vatten. Hans röda Saab 900 har för övrigt rullat cirka 40 000 mil. Motorn är orörd, men framvagn och lite annat har rostlagats.
Vi tar en tur med Ricky Bergsman i hans Volvo 850 GLT 2.5 (nåja). Han är från trakten och körde Svenska rallyt såväl 1977 som 1978.
Vi åker vidare till Götsjön där Henrik Nilsson är en av de som håller den något kurvigare banan, än den på Mossbergssjön, öppen.
Minns när farsan körde ut sin tvåtakts SAAB 96:a (årsmodell 63/64) på mälarens i i Upplands Väsby vid Kairobade och det var blankis och jag som liten grabb fick provköra. Häftigt!-Oj vad jag sladdade! I mitten på sextiotalet fanns det också ett år en ordentlig upplogad bana på samma ställe. Även på EdssjönI Upplands Väsby kördes det på isen vintertid ett år vad jag minns.-Varför ordnas sånt inte idag här i stockholmsområdet???
Du måste vara inloggad för att kunna kommentera. Logga in här.
Vi får med jämna mellanrum rapporter om lurendrejare som framför allt utnyttjar köpesannonserna i tidningen. Här är ett exempel på hur det kan gå till. Se upp därute!
Vi hade i alla fall tur med vädret. Under lördagen tog sig ett 40-tal ekipage runt på torra fina vintervägar norr om Stockholm när Motorhistoriska sällskapet arrangerade Snösvängen 2021.
Bengor: Hej igen !
Henrik:
En kul test för att verifiera att din likströmsgenerator fungerar.
• Koppla ur din elektroniska laddningsregulator helt.
• Starta MCn och kör den enbart på batteriet. DVS...
Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.
Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206
Minns när farsan körde ut sin tvåtakts SAAB 96:a (årsmodell 63/64) på mälarens i i Upplands Väsby vid Kairobade och det var blankis och jag som liten grabb fick provköra. Häftigt!-Oj vad jag sladdade! I mitten på sextiotalet fanns det också ett år en ordentlig upplogad bana på samma ställe. Även på EdssjönI Upplands Väsby kördes det på isen vintertid ett år vad jag minns.-Varför ordnas sånt inte idag här i stockholmsområdet???