Idag firar vi V8:ans dag

Den 10 mars 1932 rullade den första Forden med V8-motor av bandet och därför firar vi V8-motorns dag idag.

Den första V8-motorn dök upp någon gång kring 1902 då fransmannen Léon Levavasseur tog patent på en V8-motor som han kallade Antoinette. Det var ju en särdeles lyckad konstruktion med avseende på kraft samt balanserad och jämn gång. Och redan då var med stor sannolikhet ljudet något att räkna med.

Sedan dess har det producerats mängder av V8-motorer, företrädesvis av amerikanska tillverkare. Vissa argumenterar för att Cadillac var först att sätta V8-motorn på kartan på riktigt med sin L-Head 1914, men frågan är om inte Ford ändå ska tillerkännas detta. Den riktiga boomen kom nämligen 1932 då Ford började massproducera denna makalösa typ av motor.

V8-motorn har under åren använts i de mest skilda sammanhang: Båtar, lastbilar, flygplan och till och med motorcyklar har fått kraft från V8-motorer. Det var Fords nya gjutteknik som gjorde att företaget kunde tillverka motorn billigare och erbjuda den i en vanlig familjebil i stort antal. V8:ans kompakta mått och höga effekt gjorde att den senare blev populär i nästan alla amerikanska bilmärken.

Sedan 1950-talet har flera hundra miljoner V8-motorer tillverkats bara i USA, men V8:or har även producerats av europeiska tillverkare som Alfa Romeo, Aston Martin, BMW, Ferrari, Horch, Jaguar, Mercedes-Benz, Rover och Rolls-Royce.

Det normala är att cylinderraderna ligger i 90 graders vinkel mot varandra, men det finns exempel på allt från 14 grader (tidiga Lanciamodeller) till 60 grader (exempelvis i Volvo XC90 och Volvo S80) och 180 grader (som Porsches Type 753 under 1960-talet). Låt oss däremot för stunden glömma Volkswagens försök med en W8-motor.

Det maffiga V8-ljudet då? Jo, det har med avgaspulserna att göra. Det kan tyckas vara en liten skillnad i det avstånd ljudet från respektive cylinder måste färdas innan det når avgasrörets mynning, men det är tillräckligt för att det ska bli en liten skillnad som det oerhört känsliga hörselorganet örat upp­fattar. Resultat låter mer än bra för de flesta.

Och visst är V8-dagen värd att fira, alldeles oavsett diskussionen om vem som var först?

Stort tack till Walle för lån av bilarna!

Rulla till toppen