Vi sätter vårt rullande kulturarv på kartan

Vi sätter vårt rullande kulturarv på kartan

Publicerad

Varför bara landskapsdjur? Nu sätter vi tillsammans det rullande kulturarvet på kartan och utser Sveriges landskapsfordon.

Vi har landskapsblommor och landskapsdjur, ja till och med landskapsstenar. Exempelvis är Värmlands landskapssten kyanitkvartsit. Har du hört talas om den? Men visst har du hört talas om Jösse Car (även om det ännu inte hunnit bli ett klassiskt bilmärke i strikt mening)? Det är alltså dags att utse Sveriges landskapsfordon. 

Det enda du behöver göra är att skriva landskap, märke och modell samt gärna en motivering till varför just det fordonet förtjänar att representera ett visst landskap. Vi ser ju helst fordonet har minst 30 år på nacken. 

Mejla ditt förslag till classic@classicmotor.se och skriv Landskapsfordon på ämnesraden. 

Du kan också skicka ett vykort till Classic Motor, 169 91 Solna. 

Du som har den bästa motiveringen vinner en helårsprenumeration på Classic Motor

Skulle Åtvidabergsbilen från 1911 kunna bli Östergötlands landskapsbil?

Skulle Åtvidabergsbilen från 1911 kunna bli Östergötlands landskapsbil?

Hur går det till?

Vi vill att du föreslår ett fordon (märke och modell som helst har minst 30 år på nacken) och en motivering till varför du tycker att just det fordonet ska representera ett visst landskap. Det fordon som samlar flest röster i ett landskap utses till landskapsfordon och bäst motivering vinner inte bara ära och berömmelse utan också en årsprenumeration på Classic Motor.

Du lämnar ditt förslag genom att skicka ett vykort till redaktionen på adressen Classic Motor, 169 91 Solna eller skicka e-post till classic@classicmotor.se. Skriv "Landskapsfordon" på vykortet eller i ämnesraden.
Sista dag för att lämna bidrag är den 30 juni. Vi räknar sedan med att ha ett resultat klart lagom till höstsäsongen.

Ockelbo ligger som bekant i Gästrikland. Orten har ju också gett namn åt en bil, här baserad på en Volvo P1900. Foto: Liftarn

Ockelbo ligger som bekant i Gästrikland. Orten har ju också gett namn åt en bil, här baserad på en Volvo P1900. Foto: Liftarn

On
Off

14 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206