Tillbaka till framtiden

Tillbaka till framtiden

Publicerad

Ferrari 512S Modulo är bilen som fortfarande ser ­futuristisk ut trots att den har drygt 50 år på nacken.

När designföretaget Pininfarina 2014 hamnade i ekonomiska trångmål fick den amerikanske bilsamlaren James Glickenhaus möjlighet att köpa den helt unika Ferrari 512S Modulo. I ett avsnitt av svenska tv-programmet Biltokig berättade han om bilen.

V12-motorn är ett konstverk i sig.

V12-motorn är ett konstverk i sig.

Ferrari 512S Modulo är baserad på ex-tävlingsbilen 512S som Ferrari byggde om till ett 612 CanAm-fordon. Efter avslutad tävlingskarriär återvann Ferrari delarna och gav designföretaget Pininfarina i uppdrag att skapa en konceptbil för utställningar.

År 1961 gjorde formgivaren Syd Mead (som senare arbetat med filmer som Blade Runner och Aliens) en framtidsstudie på uppdrag av ståltillverkaren US Steel.

Skjutdörr i den högre skolan.

Skjutdörr i den högre skolan.

Som en del av den studien gjorde han en väggmålning där det återfinns ett fordon som påminner om det som kom att bli Ferrari 512S Modulo. Enligt James Glickenhaus är det därför sannolikt att Pininfarinas formgivare Paolo Martin där hittat inspiration till bilen.

Avon har tillverkat däck sedan 1904.

Avon har tillverkat däck sedan 1904.

Sergio Pininfarina verkar inte ha varit särskilt nöjd med konceptbilen, för den ställdes undan i en källare. Några år senare kom Bertone med konceptbilen Stratos Zero som väckte mycket positiv uppmärksamhet. Det fick Pininfarina att flytta Modulo från källaren till rampljuset där den vann designpriser och ansågs vara ett mästerverk. Den premiärvisades vid bil­salongen i Genève 1970.

Rejält luftig motorhuv, men så ska det ju till en del luft till V12-motorn på fem liter också.

Rejält luftig motorhuv, men så ska det ju till en del luft till V12-motorn på fem liter också.

"Bilar är ju konstverk, men de är rörliga konstverk. Om det inte rör sig är det ingen bil", säger James Glickenhaus som köpte bilen 2014 och därefter arbetat med att få den körbar.

Bilderna i artikeln är tagna under Pebble Beach Concours d'Elegance 2018 där bilen blev utsedd till "most elegant sports car". Foto: Björn Tiedemann

Dags att prenumerera på Classic Motor?

Om du inte redan är prenumerant, kolla in våra erbjudanden här -> Classic Motor.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Skillnad på etanol och metanol

1 kommentar

56an: Wikipedia berättade en del om Metanol som motorbränsle. Metanol används som bränsle till modellmotorer av glödstiftstyp. Men även inom motorsport är Metanol vanligt som bränsle. I Sverige inom...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-05

  • Classic Motor 2021-04

  • Classic Motor 2021-03

  • Classic Motor 2021-02

  • Classic Motor 2021-01

  • Classic Motor 2020-12

  • Classic Motor 2020-11

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206