Turist på väg: Bilskatten i Hoting

Turist på väg: Bilskatten i Hoting

Publicerad

Alldeles intill E45 vid södra infarten till Hoting ligger Ivars Bilmuseum. Har du inte alltför bråttom tycker vi att du ska stanna till. Museet är väl värt ett besök.

Pandemin har ännu inte riktigt släppt sitt grepp om alla fina turistmål vi tipsade om i tidningen Turist på väg, men det är inte helt förtvivlat. Ivars Bilmuseum i Hoting, till exempel, går alldeles utmärkt att besöka i grupper om högst 15 personer. Men då måste man ringa och förboka. Väl inne i museet finns knappt 100 bilar av mycket olika karaktär utställda. 

Vill du besöka museet? Ring Carina Jonsson på Hotings Camping, som ligger precis på andra sidan av E45:an, och boka en tid. Du når henne på 0671-102 48. Du kan också maila på hotingscamping@telia.com.

Här nedan bjuder vi på ett smakprov från utställningen. 

Carina Jonssons favorit bland bilarna på museet är denna Ford Model A Coupe från 1931.

Carina Jonssons favorit bland bilarna på museet är denna Ford Model A Coupe från 1931.

Chevrolet 6400 är en så kallad Medium Duty-lastbil, här i ett utförande som brandbil. Årsmodellen är 1956. Alanäs ligger alldeles i närheten av Hoting.

Chevrolet 6400 är en så kallad Medium Duty-lastbil, här i ett utförande som brandbil. Årsmodellen är 1956. Alanäs ligger alldeles i närheten av Hoting.

En Volvo Duett renoverad av Jonas Veteransbilsrep i Vilhelmina. TELE saknas, men det ska visst vara på gång …

En Volvo Duett renoverad av Jonas Veteransbilsrep i Vilhelmina. TELE saknas, men det ska visst vara på gång …

BMW-Dixi är ju en licensbyggd Austin Seven. Från början hette de bara Dixi, men när BMW 1928 köpte fabriken blev namnet BMW-Dixi. Bilen på museet är sportversionen med en motor på 15 hk som ger en topphastighet på 90 km/tim.

BMW-Dixi är ju en licensbyggd Austin Seven. Från början hette de bara Dixi, men när BMW 1928 köpte fabriken blev namnet BMW-Dixi. Bilen på museet är sportversionen med en motor på 15 hk som ger en topphastighet på 90 km/tim.

Near-A-Car byggdes också av brittiska Sheffield-Simplex fram till 1926 då priset hade brakat iväg och lönsamheten uteblev.

"Go just as you are, on a Near-A-Car." Så löd en av Near-A-Cars reklamslogan i början av 1920-talet. Då hade Sam Neracher utanför New York konstruerat ett fordon som var avsedd för de som ville ha ett "bekvämt och lättstyrt fordon till acceptabelt pris". Near-A-Car byggdes också av brittiska Sheffield-Simplex fram till 1926 då priset hade brakat iväg och lönsamheten uteblev.

Denna Volkswagenbuss från 1952 är ett inlån och tillhör inte museets egen samling. Men den pryder väl sin plats i utställningen. Skicket lämnar ju, som förhoppningsvis framgår av bilden, inget i övrigt att önska.

Denna Volkswagenbuss från 1952 är ett inlån och tillhör inte museets egen samling. Men den pryder väl sin plats i utställningen. Skicket lämnar ju, som förhoppningsvis framgår av bilden, inget i övrigt att önska.

Bil-Ivars Mercedes-Benz 420 SEC från 1986 som han körde 700 mil fram till 2006. Därefter försvann den till en entusiast i Skellefteå. 2019 återfanns den i Stockholmstrakten med en mätarställning på 2 600 mil. Nu är den en del av museets samlingar.

Bil-Ivars Mercedes-Benz 420 SEC från 1986 som han körde 700 mil fram till 2006. Därefter försvann den till en entusiast i Skellefteå. 2019 återfanns den i Stockholmstrakten med en mätarställning på 2 600 mil. Nu är den en del av museets samlingar.

Två Mercedes-Benz 600 Pullman tillhör också samlingen. Den ena är något förlängd och brukades av statsledningen i Sierra Leone.

Två Mercedes-Benz 600 Pullman tillhör också samlingen. Den ena är något förlängd och brukades av statsledningen i Sierra Leone.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206