Etanol vs gummi - 7 dagar ute i luften

För en vecka sedan lyfte vi ur våra gummidetaljer ur det 28 dagar långa badet i E5 respektive E85. Nu har de krympt.

Etanol vs gummi - 7 dagar ute i luften

Publicerad

Då avslutar vi vårt enkla test av gummidetaljer som legat 28 dagar i E5 (95 oktan) respektive E85. Nu har detaljerna legat ute i fria luften i sju dagar. Vad har då hänt? Jo, samtliga har gått tillbaka till sina ursprungliga mått - utom den fyrkantiga cykelslangsbiten som faktiskt är mindre nu än innan vi började testet. Då var den 21 mm på ena sidan och efter en tid i E5 hade den ökat rejält i storlek.

Nu när den har legat i fria luften har den krympt ner till cirka 19 mm - alltså till 2 mm under ursprungsmåttet. Dessutom känns den mer "läderartad" nu. Den andra cykelslangsbiten som legat i E85 känns lika mjuk som innan badet. Övriga detaljer har fått tillbaka de ursprungliga måtten på någon halvmillimeter när.

Men mått är en sak - hur är det med materialets struktur och styrka? Vi gjorde avslutningsvis dragprov på de två o-ringarna. En krok klämdes i skruvstycket och första o-ringen hakades tag i kroken. En fiskvåg som klarar 12 kilo krokades fast i o-ringen. Sen började vi dra...

Tanken var att observera fiskvågen för att se hur många kilo den stod på när en o-ring brast. Det visade sig att o-ringarna var väldigt starka efter allt de gått igenom. Vi drog så att fiskvågen bottnade utan att någon ring brast. I och med det kunde vi ju inte avgöra vilken o-ring som vara starkast.

Då gjorde vi  som så att vi krokade ihop bägge o-ringarna i varandra och sedan drog vi tills någon brast. Det var o-ringen som legat i E5 som brast. Men det säger ju inte mycket om HUR mycket starkare E85-ringen var - bara att.

Sammanfattningsvis kan vi konstatera att påverkan på gummit är betydligt större med 5 procent etanol än med 85 procent - eller om man vänder på det: ju mer bensin i bränslet, desto större påverkan på gummidetaljerna.

Jim Lundberg

 

Så här stora var detaljerna från början:

O-ringen: 38 mm (ytter)

Bensinslangen: 13 mm

Cykelslangen: 21 x 21 mm

 

Efter 28 dagar i bränslebadet och 7 dagar i fria luften gjorde vi ett dragprov på de båda o-ringarna. Tanken var att se när respektive ring brast, men en 12-kilos fiskvåg räckte inte till.

Plan B blev att koppla ihop de båda o-ringarna och sedan dra dem åt varsitt håll tills en av dem brast - precis som i uttrycket "den svagaste länken i kedjan".

Vi fick dra väldigt hårt i de relativt klena o-ringarna innan någon brast och den som gav upp först var o-ringen som legat i E5 (95 oktan).

Men denna typ av dragtest visar bara att en av o-ringarna var svagare än den andra - men inte hur mycket.

Hur som helst så var det inte o-ringen som legat i E85 som brast.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Victoria MS 50 som glappar när den är varm

1 kommentar

mekgoran: ett magnetlager har 11 kulor och ett kullager 6203 har 8 kulor så magnetlager borde hålla längre, har någon testat, nåväl, har du så stort glapp borde det vara något fel, svänghjulet ska absolut...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

  • Classic Motor 2021-06

  • Classic Motor 2021-88

  • Classic Motor 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206