E10 eller alkylatbensin i mopeden?

Alkylatbensin innehåller inte någon etanol medan E10 innehåller 10 procent etanol. Men kommer vi att märka någon skillnad? Vi testade i vår moped.

E10 eller alkylatbensin i mopeden?

Publicerad

Hur skiljer sig ett bränsle utan etanol från ett bränsle som innehåller 10 procent etanol? Vi har testat.

Så här gick testet till: Vi tankade en moped med E10-bensin med ett innehåll av 3 procent tvåtaktsolja. Sedan kördes mopeden ett antal mil och därefter gjordes backtest och toppfartstest. När testet gick mot sitt slut gjordes ett "plug chop", vilket betyder att man kör på ett visst gaspådrag under några kilometer, stänger av motorn i farten och kikar hur tändstiftet ser ut. I vårt fall blev det full gas. 

Med E10-bensin gjorde mopeden 42 km/tim på plan mark. I den branta uppförsbacken gick toppfarten på högsta växeln ner till 22 km/tim. Vårt plug chop visade ljusbrun kulör på tändstiftets isolatorfot.

Efter detta tömdes tanken på E10-bensinen och nu tankade vi alkylatbensin som var färdigblandad med 2 procent olja. Vi toppade upp alkylaten med lite mer olja så att oljemängden även här blev 3 procent. 

Sedan bar det iväg igen.

Efter ytterligare några mils körning gjordes testen om igen. Resultatet? Exakt samma som med E10-bensinen. Toppfart 42 km/tim, 22 km/tim i backen och samma färg på tändstiftet. Även startvillighet och gasrespons var exakt lika med dessa två bränslen.

Vi trodde vi skulle märka någon skillnad mellan etanolbensinen och den etanolfria bensinen, men det var ingen som helst skillnad på något vilket var lite förvånade. Teoretiskt borde vi behövt ett något större huvudmunstycke med etanolbränslet - eller så borde motorn ha fyrtaktat senare med etanolbränslet med orignalmunstycket, men icke. 

Detta var nu bara ett enkelt snabbtest och vi får säkert anledning att återkomma i ämnet.

Efter första testet med E10-bensin tömdes tanken och sen fyllde vi på med alkylatbensin vilken inte innehåller någon etanol.

Så här såg tändstiftet ut efter några mils körning på E10.

Och så här såg tändstiftet ut efter några mils körning på alkylatbensin.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Vilken gänga på bensinkranen till Husqvarna Silverpil?

2 kommentarer

Rexmja: Hej Vilken gänga vet jag ej, men tror att detta är rätt packning. Kolla...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

  • Classic Motor 2021-08

  • Classic Motor 2021-07

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206