E10 eller alkylatbensin i mopeden?

Så här gick testet till: Vi tankade en moped med E10-bensin med ett innehåll av 3 procent tvåtaktsolja. Sedan kördes mopeden ett antal mil och därefter gjordes backtest och toppfartstest. När testet gick mot sitt slut gjordes ett ”plug chop”, vilket betyder att man kör på ett visst gaspådrag under några kilometer, stänger av motorn i farten och kikar hur tändstiftet ser ut. I vårt fall blev det full gas. 

Med E10-bensin gjorde mopeden 42 km/tim på plan mark. I den branta uppförsbacken gick toppfarten på högsta växeln ner till 22 km/tim. Vårt plug chop visade ljusbrun kulör på tändstiftets isolatorfot.

Efter detta tömdes tanken på E10-bensinen och nu tankade vi alkylatbensin som var färdigblandad med 2 procent olja. Vi toppade upp alkylaten med lite mer olja så att oljemängden även här blev 3 procent. 

Sedan bar det iväg igen.

Efter ytterligare några mils körning gjordes testen om igen. Resultatet? Exakt samma som med E10-bensinen. Toppfart 42 km/tim, 22 km/tim i backen och samma färg på tändstiftet. Även startvillighet och gasrespons var exakt lika med dessa två bränslen.

Vi trodde vi skulle märka någon skillnad mellan etanolbensinen och den etanolfria bensinen, men det var ingen som helst skillnad på något vilket var lite förvånade. Teoretiskt borde vi behövt ett något större huvudmunstycke med etanolbränslet – eller så borde motorn ha fyrtaktat senare med etanolbränslet med orignalmunstycket, men icke. 

Detta var nu bara ett enkelt snabbtest och vi får säkert anledning att återkomma i ämnet.

E10 eller alkylatbensin i mopeden?
Efter första testet med E10-bensin tömdes tanken och sen fyllde vi på med alkylatbensin vilken inte innehåller någon etanol.
E10 eller alkylatbensin i mopeden?
Så här såg tändstiftet ut efter några mils körning på E10.
E10 eller alkylatbensin i mopeden?
Och så här såg tändstiftet ut efter några mils körning på alkylatbensin.
Rulla till toppen