Mopeddäck: Gamla dimensioner till nya - tabell

Mopeddäck: Gamla dimensioner till nya - tabell

Publicerad

Om man söker däck till äldre mopeder kan det lätt uppstå´förvirring när det gäller dimensionerna. Här reder vi ut begreppen

På äldre mopeder fram till 1970-talet angav man däckets ytterdiameter i dimensionsbeteckingen. Numera anger man däckets innerdiameter. Om vi till exempel tar däckdimensionen till en Puch Dakota så angavs den förr som 21 x 2.75 där 21 var ytterdiametern i tum och 2.75 var bredden i tum. Samma däck idag heter 2.75-17 där 2,75 fortfarande är bredden i tum och där 17 är däckets innerdiameter.

 

Gamla måttsystemet        Nya måttsystemet

20 x 2.50 (20 x 2 1/2)        2.50–15

20 x 2.25 (20 x 2 1/4)        2.25–16

21 x 2.00                            2.00–17

21 x 2.25 (21 x 2 1/4)        2.25–17

21 x 2.50 (21 x 2 1/2)        2.50–17

21 x 2.75 (21 x 2 3/4)        2.75–17

21 x 3.00                            3.00–17

23 x 2.00                            2.00–19

23 x 2.25 (23 x 2 1/4)        2.25–19

Mått inom parentes är tumdimension i bråktum. I det nya måttsystemet för mopeddäck har man tagit bort nolldecimalerna i breddmåttet så det kan stå 2 respektive 3 istället för 2.00 respektive 3.00. Ett däck som förr hade beteckningen 3.00-17 kan nu heta 3-17.

På riktigt gamla mopeder från 1950-talet är det oftast cykeldäck och då hänvisar vi till artikeln: Cykeldäck - Översättning gamla till nya dimensioner

Numera anger man däckets innerdiameter "A" på mopeddäck. På fälgen kallas detta område för däcksätet då det är här som däcket styrs upp i radiell led.

Har man bara fälgen kan man mäta omkretsen på fälgens däcksäte med ett måttband och sedan dela måttet med 3,14 (Pi) för att få fram innerdiametern på passande däck.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206