Alvis lever

Alvis lever

Publicerad

Brittiska biltillverkaren Alvis är tillbaka efter drygt 50 års uppehåll. Företaget har påbörjat tillverkningen av bilarna som de såg ut förr, men motorerna har anpassats för att möta nutida emissionskrav.

Alvis Continuation Series, som programmet heter, består av sex bilar från förr som går att få med Alvis egentillverkade motorer som bygger på företagets klassiska raka sexor. Bilarna handbyggs på beställning. Bilarna får tillverknings- och chassinummer från de gamla serierna. Ramen är av askträ, karossen av aluminium och läderklädseln av skinn från Skandinavien. 

Bilarna byggs på samma sätt som de alltid gjorts i Alvis fabriker.

Bilarna byggs på samma sätt som de alltid gjorts i Alvis fabriker.

Modellerna som går att beställa är Vanden Plas Tourer, Bertelli Sports Coupe, Lancefield Concealed Hood vilka är utrustade med en 4,3-litersmotor. Under aluminiumhuvarna på Graber Super Coupe, Graber Super Cabriolet och Park Ward Drop Head Coupe döljer sig istället en 3-litersmotor. 

Alvis byggde bilar mellan 1919 och 1967. Nu är den första nygamla bilen, en Alvis Graber Super Coupe, på väg till sin nya ägare i Japan.

Alvis byggde bilar mellan 1919 och 1967. Nu är den första nygamla bilen, en Alvis Graber Super Coupe, på väg till sin nya ägare i Japan.

Den första Alvis Continuation Series-bilen som lämnat fabriken är en Graber Super Coupe som beställts av en entusiast i Japan. Men smakar det, så kostar det. Köparen i Japan fick punga ut med minst 323 000 pund, motsvarande cirka 3,9 miljoner kronor. 

Hjul på hemmaplan.

Hjul på hemmaplan.

Riktiga kromdetaljer som det ska vara på en klassiker.

Riktiga kromdetaljer som det ska vara på en klassiker.

Analoga instrument, träratt och manuell växellåda – sportigare och mer klassiskt blir det knappast.

Analoga instrument, träratt och manuell växellåda – sportigare och mer klassiskt blir det knappast.

Skandinaviskt läder ger härlig åkkomfort.

Skandinaviskt läder ger härlig åkkomfort.

On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Classic Motors besökare

Koppla in instrumentpanel på Yamaha DT 50 MX

3 kommentarer

Jim Lundberg: Hej Emil! Det du behöver är en givare till tempmätaren men eftersom en vattenkyld motor går svalare än en luftkyld så skulle en givare från DT 125 visa överhettning när din DT 50 har...

Futurliner

Prenumerera på Classic Motor!

Classic Motor är Skandinaviens ledande tidning för äldre fordon och startade som Signalhornet redan 1969. Vi skriver om fordon med hjul och motor, oavsett om det är från 1917 eller 1977 och oavsett ursprungsland. Folkkära favoriter blandas med exklusiva rariteter, nyrenoverat blandas med fyndskick. Genomgående är dock att fordonen ska vara i originalutförande.

Beställ prenumeration och betala direkt online

  • Classic Motor 2022-02

  • Classic Motor 2022-01

  • Classic Motor 2021-12

  • Classic Motor 2021-89

  • Classic Motor 2021-11

  • Classic Motor 2021-10

  • Classic Motor 2021-09

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206