Alvis lever

Alvis Continuation Series, som programmet heter, består av sex bilar från förr som går att få med Alvis egentillverkade motorer som bygger på företagets klassiska raka sexor. Bilarna handbyggs på beställning. Bilarna får tillverknings- och chassinummer från de gamla serierna. Ramen är av askträ, karossen av aluminium och läderklädseln av skinn från Skandinavien. 

Alvis lever
Bilarna byggs på samma sätt som de alltid gjorts i Alvis fabriker.

Modellerna som går att beställa är Vanden Plas Tourer, Bertelli Sports Coupe, Lancefield Concealed Hood vilka är utrustade med en 4,3-litersmotor. Under aluminiumhuvarna på Graber Super Coupe, Graber Super Cabriolet och Park Ward Drop Head Coupe döljer sig istället en 3-litersmotor. 

Alvis lever
Alvis byggde bilar mellan 1919 och 1967. Nu är den första nygamla bilen, en Alvis Graber Super Coupe, på väg till sin nya ägare i Japan.

Den första Alvis Continuation Series-bilen som lämnat fabriken är en Graber Super Coupe som beställts av en entusiast i Japan. Men smakar det, så kostar det. Köparen i Japan fick punga ut med minst 323 000 pund, motsvarande cirka 3,9 miljoner kronor. 

Alvis lever
Hjul på hemmaplan.
Alvis lever
Riktiga kromdetaljer som det ska vara på en klassiker.
Alvis lever
Analoga instrument, träratt och manuell växellåda – sportigare och mer klassiskt blir det knappast.
Alvis lever
Skandinaviskt läder ger härlig åkkomfort.
Rulla till toppen