Västeråsmarknaden 2013: Jag som inget skulle ha…

Redan på fredagen gjordes den första affären på ”förmarknaden” – det vill säga då alla säljare håller på att packa upp sina saker. För att slippa gå upp i ottan (typ 05:00) så bor vi på hotell i Västerås på fredagen och då vill man ha något att läsa på kvällen. När vi satt upp vår monter på fredagskvällen köpte jag en bunt motortidningar från 1950-talet för att ha lite kvällslektyr på hotellrummet.

På lördagmorgonen var det full fart och i vår monter var det en strid ström med besökare – roligt! Men trots detta och att jag ”redan har allt jag behöver” så blev det inköp av två oanvända (NOS) vevaxlar till JB 150-motorn – och tio kolvringar till samma motor. Sedan höll jag fingrarna i styr tills marknaden var slut och vi började packa ihop.

En säljare dyker då plötsligt upp med en avgaskrök som han inte blivit av med. Vi tittar på den och den ser bekant ut på något sätt. Fast själva kröken är kort och i cirka 90 graders vinkel relativt resten av röret. Någon tvåhjuling med liggande cylinder måste den ju höra till. Gissningarna duggar tätt; Moto Guzzi, Puch Maxi, Sachs 505-motor?

Det hela slutar med att jag får det mystiska avgasröret till skänks – det kan ju komma till användning… Väl hemkommen från Västerås tar jag mig en titt på kröken igen. Den ser mer och mer bekant ut, men jag har ju aldrig haft någon tvåhjuling med liggande cylinder. Varför ser den då så bekant ut? Den har en runtgående fals precis i änden mot ljuddämparen och själva böjen ser också bekant ut. Först går den ner och sedan viker den av uppåt innan den fortsätter bakåt.

När jag står i garaget med denna krök i näven så går det upp för mig – det är en JB-krök! Någon har kapat av den och knackat till en ny fläns. Mysteriet är löst! Och allt jag kom hem med var, i och med detta, enbart JB-delar!

-Jim

Västeråsmarknaden 2013: Jag som inget skulle ha...
Undra på att avgasröret såg bekant ut. Det var ett avkapat JB-rör!
Rulla till toppen